Prot. z MOS 2005
BF. 0913-3/2005
PROTOKÓŁ
Kontroli finansowej przeprowadzonej w Międzyszkolnym Ośrodku Sportowym w Mońkach przez Alinę Zalewską Podinspektora w Wydziale Budżetowo-Finansowym Starostwa Powiatowego w Mońkach działającej na podstawie upoważnienia Starosty Monieckiego Nr 4/05 z dnia 9 maja 2005 roku, w dniach od 9 do 11 maja 2005 roku.
Zakres kontroli
Kontrolę finansową przeprowadzono w zakresie ustalenia i przestrzegania procedur kontroli oraz celowości i prawidłowości zaciągania zobowiązań finansowych oraz dokonywania wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń za okres IV kwartału 2004r. i I kwartału 2005 roku..
Ustalenia ogólne
Dyrektorem w kontrolowanej jednostce od dnia 18.07.2000r. jest Pan Andrzej Anszczak, któremu Zarząd Powiatu powierzył pełnienie funkcji dyrektora na mocy Uchwały Zarządu Powiatu Nr 63/65/00 z dnia 18.07.2000r..
Obowiązki Głównego Księgowego od dnia 01.05.2004r. pełni Pani Jadwiga Gawieńczyk zatrudniona na podstawie umowy-zlecenia.
Wewnętrzne regulacje organizacyjno-prawne
Kontrolą objęto unormowania wewnętrzne kontrolowanej jednostki niezbędne dla właściwego stosowania przepisów ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 21, poz. 591 ze zm.) oraz innych ustaw i przepisów regulujących zasady gospodarki finansowej, a mianowicie funkcjonowanie:
-
-
Zakładowego Planu Kont przyjętego Decyzją Dyrektora Nr 2 z dnia 04.05.2004r.
-
Załącznik Nr 1 do zakładowego planu kont określa osoby upoważnione do sprawdzania i podpisywania dokumentów pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym oraz osoby zatwierdzające do wypłaty.
Odpowiedzialnym za gospodarkę środkami trwałymi i przedmiotami nietrwałymi zgodnie z ww. załącznikiem jest Dyrektor MOS.
W jednostce funkcjonuje również:
-
-
Instrukcja wewnętrzna w sprawie inwentaryzacji aktywów i pasywów podpisana w dniu 04.05.2004r..
-
Funkcjonowanie kontroli wewnętrznej
W celu dokonania oceny funkcjonowania wewnętrznej kontroli finansowej w Międzyszkolnym Ośrodku Sportowym w Mońkach oraz realizacji obowiązków Dyrektora jednostki, który jest odpowiedzialny za wykonanie określonych ustawą z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003r Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) obowiązków w zakresie kontroli finansowej wynikających z art. 28a ust. 1 i art. 35a ww. ustawy, kontroli poddano przestrzeganie:
-
-
Instrukcji obiegu i podpisywania dokumentów finansowo-księgowych podpisanej przez Dyrektora w dniu 04.05.2004r..
-
Ustalenia szczegółowe
-
Kontrolą objęto i sprawdzono prawidłowość zaciągania zobowiązań finansowych oraz wydatki z funduszu płac, a także prawidłowość i terminowość naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy, obejmując badaniem następujące zagadnienia:
-
- plany finansowe i sprawozdania,
-
- zgodność naliczania płac z angażami pracowników,
-
- prawidłowość naliczania składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy,
-
- terminowość przekazywania naliczonych składek do ZUS,
-
- gospodarkę kasową.
-
-
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielała Pani Jadwiga Gawieńczyk – pełniąca obowiązki Głównego Księgowego.
1. Plany i sprawozdawczość
Sporządzoną sprawozdawczość budżetową sprawdzono pod kątem prawidłowości wypełniania obowiązków sprawozdawczych wynikających z obowiązujących przepisów określonych rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001 w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 24, poz. 274 ze zm.) oraz zgodności danych wykazywanych w sprawozdawczości z danymi ewidencji księgowej.
-
Plan po zmianach na 2004 rok kształtuje się następująco:
Dz. 854 – edukacyjna opieka wychowawcza
rozdz. 85407 – placówki wychowania pozaszkolnego - 172.877,00
z tego:
§ 4010 - 104.580,00
§ 4040 - 11.020,00
§ 4110 - 19.788,00
§ 4120 - 2.695,00
pozost. wydatki - 34.794,00
Poniesione wydatki na płace i pochodne oraz pozostałe wydatki budżetowe za IV kwartał 2004 roku wykazane w analityce wydatków wynoszą 48.855,38 zł. i są zgodne ze sprawozdaniem wydatków Rb 28S za okres od początku roku do 31.12.2004r.
rozdz. 85495 – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych emerytów i rencistów - kwota 1.490,00, wydatkowana na świadczenia socjalne dla emerytów i rencistów.
Plan wydatków budżetowych na 2005 rok kształtuje się następująco:
Dz. 854 – edukacyjna opieka wychowawcza
rozdz. 85407 – placówki wychowania pozaszkolnego - 188.511,00
z tego:
§ 4010 - 118.109,00
§ 4040 - 8.341,00
§ 4110 - 22.932,00
§ 4120 - 3.098,00
pozost. wydatki - 36.031,00
Poniesione wydatki na płace i pochodne oraz pozostałe wydatki budżetowe wykazane w analityce wydatków w okresie od 01.01 – 31.03.2005r. są zgodne ze sprawozdaniem wydatków Rb 28S za okres od początku roku do 31.03.2005r. i wynoszą 49.316,06 zł..
rozdz. 85495 – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych emerytów i rencistów - kwota 1.490,00, wydatkowana na świadczenia socjalne dla emerytów i rencistów.
2. Płace
W kontrolowanej jednostce na całym etacie zatrudnione są 3 osoby, sprzątaczka zatrudniona na ½ etatu oraz główna księgowa na umowę- zlecenie.
Płace są liczone komputerowo, natomiast składki ZUS w systemie PŁATNIK.
Wyrywkowo sprawdzono zgodność naliczania płac z angażami pracowników. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
Poddano kontroli wypłatę wynagrodzeń za miesiąc grudzień 2004r., które kształtują się następująco:
Obsługa
- płaca zasadnicza - 431,00
- dodatek stażowy - 86,20
Razem 517,20
Nauczyciele
- płaca zasadnicza - 5.997,00
- dodatek stażowy - 1.159,42
- dodatek funkcyjny - 350,00
- dodatek motywacyjny - 119,94
- wyrównanie chorob. i staż. - 559,26
- godziny ponadwymiarowe - 879,45
Razem 9.065,07
W miesiącu grudniu do wydatków § 4010 zakwalifikowano wypłatę wynagrodzenia dla Pani Jadwigi Gawieńczyk z tytułu zawartej umowy-zlecenia w wysokości 270,00 zł..
Ogółem wydatki na płace za miesiąc grudzień 2004 roku wyniosły 9.852,27 zł..
Za 2005 rok skontrolowano płace wypłacone w miesiącu marcu:
Obsługa
- placa zasadnicza - 186,77
- dodatek stażowy - 86,20
- wynagrodz. chorob. (za 17 dni) – 190,57
Razem 463,54
Nauczyciele
- płaca zasadnicza - 5.997,00
- dodatek stażowy - 1.159,42
- dodatek funkcyjny - 350,00
- dodatek motywacyjny - 119,94
- godziny ponadwymiarowe - 639,60
Razem 8.265,96
Ogółem wydatki na płace za miesiąc marzec 2005 roku wyniosły 8.729,50 zł..
Zatrudnianie pracowników administracji i obsługi oraz ustalanie stawki zaszeregowania odbywa się na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26.07.2000 roku (Dz.U. Nr 61 poz. 708) w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego w powiązaniu z Uchwałą Rady Powiatu Nr XV/65/04 z dnia 28.04.2004r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego I kategorii zaszeregowania oraz porozumienia dotyczącego wartości jednego punktu w zł. dla poszczególnych kategorii zaszeregowania dla pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Powiatu Monieckiego obowiązującą od 01.01.2004 r. .
Wysokość wynagrodzenia nauczycieli określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005r. (Dz.U. Nr 22, poz. 181 z dnia 09.02.2005r.) do art. 30 ust. 5, art. 33 ust. 3 oraz art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z 2003 roku z późn. zm.), w powiązaniu z Uchwałą Nr XXIV/103/04 Rady Powiatu w Mońkach z dnia 29 grudnia 2004r. w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz innych składników wynagrodzenia, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.
Sprawdzono również naliczenie składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy za ww. miesiące:
XII/2004 III/2005
- składka emerytalna 1.761,30 3.294,98
- składka rentowa 1.773,00 2.194,40
- składka chorobowa 221,07 413,56
- składka wypadkowa (1,93%) 174,15 325,78
Razem ubezp. społeczne 3.329,52 6.228,72
- składka zdrowotna 648,09 1.186,63
- składka na Fundusz Pracy 221,07 413,56
Naliczone składki są zgodne z deklaracją ZUS DRA za miesiąc grudzień 2004 roku i za miesiąc marzec 2005 roku. W miesiącu marcu dokonano również wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego i w związku z tym przelewu składek. Przelewu składek dokonano w obowiązującym terminie tj.: za miesiąc grudzień 27.12.2004r. oraz za miesiąc marzec 2005r. 30.03.2005r..
Podatek dochodowy przekazano w obowiązującym terminie, tj.: za miesiąc grudzień kwotę 676,50 zł. w dniu 27.12.2004r., a za miesiąc marzec 2005r. kwotę 1.369,40 zł. dnia 31.03.2005r..
3. Gospodarka kasowa
W kontrolowanej jednostce nie funkcjonuje kasa. Z informacji uzyskanych od Głównej Księgowej wynika, że pracownik kupuje za własne pieniądze różne przedmioty potrzebne dla Ośrodka i na podstawie przedstawionej faktury zwraca się pracownikowi wydatkowane pieniądze na osobiste konto bankowe.
Sugeruje się, aby w takich przypadkach wypełniać druk “Rozliczenie zaliczki”, pod który należy podłączyć fakturę gotówkową i następnie przelać należną pracownikowi kwotę na “ROR” pracownika.
4. Zakup materiałów i usług
-
Kontroli poddano również celowość dokonywania wydatków na zakup materiałów i usług i zgodność z realizacją zadań.
-
Z kwoty 34.794,00 w IV kwartale 2004 roku kontrolowana jednostka przeznaczyła na:
-
§ 4210 zakup materiałów – 4.715,51, a w szczególności na zakup:
-
- sprzętu sportowego,
-
- materiałów biurowych,
-
§ 4300 zakup usług pozostałych – 5.430,76
-
- usługi telekomunikacyjne
-
- opłata za salę gimnastyczną
-
-
Łącznie wydatkowano kwotę 10.146,27 zł.
-
-
Z kwoty 36.031,00 w I kwartale 2005 roku kontrolowana jednostka przeznaczyła na:
-
§ 4210 zakup materiałów – 586,99, a w szczególności na zakup:
-
- prenumeraty prasy,
-
- materiałów biurowych,
-
§ 4300 zakup usług pozostałych – 5.039,61
-
- usługi telekomunikacyjne
-
- opłata za salę gimnastyczną.
-
-
Łącznie wydatkowano kwotę 5.626,60 zł.
-
-
W kontrolowanej jednostce księgowość prowadzona jest ręcznie, analitykę wydatków budżetowych prowadzi się w rejestrze z zastosowaniem podziałek klasyfikacji budżetowej.
-
Dokumenty opatrzone są opisem klasyfikacji budżetowej wydatków, podpisami Dyrektora i Głównego Księgowego, a także zawierają wskazanie artykułu ustawy z dnia 10.06.1994r. o zamówieniach publicznych Dz.U. Nr 76 poz. 344 z późn. zmianami., na podstawie którego dokonano wydatku. Od 2 marca 2004 roku nie uwzględniono zmiany przepisów dotyczących zamówień publicznych wynikających z obowiązującej ustawy Prawo zamówień Publicznych z dnia 29.01.2004r. Dz.U. Nr 19 poz. 177, na którą należy powoływać się przy dokonywaniu zakupów.
-
-
Zobowiązano Dyrektora Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Mońkach do zmiany pieczęci opisującej podstawę udzielenia zamówienia publicznego.
-
-
Ustalenia końcowe
-
Wypełniając obowiązki wynikające z art. 127 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 15, poz. 148 z 2003r. z późn. zm.), kontrolą należało objąć co najmniej 5% zrealizowanych wydatków w każdym roku.
-
W kontrolowanej jednostce badaniu poddano wydatki poniesione na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz wydatki na zakup materiałów i usług w IV kwartale 2004 roku oraz w I kwartale 2005 roku.
-
W 2004 roku skontrolowane wydatki ogółem wynoszą 24.197,22 zł., co w stosunku do całego budżetu, który wynosi 172.877,00 zł. stanowi 14,00%.
-
W 2005 roku kontroli poddano ogółem 22.185,01 zł. wydatków. W odniesieniu do całego budżetu wynoszącego 188.511,00 zł. skontrolowano 11,77% wydatków ogółem.
-
W związku z powyższym stwierdza się, że wykonano postanowienia art. 127 ust. 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.
-
-
Na tym protokół zakończono i podpisano bez zastrzeżeń.
-
-
Ustalenia zawarte w niniejszym protokole zostały omówione z Dyrektorem kontrolowanej jednostki przy współudziale Pani Jadwigi Gawieńczyk – Głównej Księgowej.
-
-
Dyrektora kontrolowanej jednostki poinformowano o prawie odmowy podpisania protokołu kontroli i złożenia w terminie 3 dni od jego otrzymania pisemnego wyjaśnienia tej odmowy oraz o prawie wniesienia pisemnych zastrzeżeń do ustaleń kontroli zawartych w protokole w ciągu 3 dni od daty otrzymania protokołu.
-
-
Protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach , z których jeden doręczono kierownikowi kontrolowanej jednostki.
-
-
Kontrolę odnotowano w księdze kontroli pod pozycją Nr 5.
Mońki, dn. 24 maja 2005r.
Kontrolujący Kontrolowany
/-/ Alina Zalewska /-/ Andrzej Anszczak
Podinspektor Dyrektor
/-/ Jadwiga Gawieńczyk
p.o. Główny Księgowy
Metryka strony