Załącznik do uchwały Nr IV/25/07
Załącznik do uchwały Nr IV/25/07
Rady Powiatu w Mońkach
z dnia 28 lutego 2007 r.
UZASADNIENIE
Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego w sprawie skargi Pana ........................ na działalność Starosty Monieckiego - nie znaleziono podstaw do uznania skargi za zasadną.
W dniu 11 października 2006 r. do Starostwa Powiatowego w Mońkach wpłynęło z Urzędu Miejskiego w Knyszynie postanowienie przekazujące do Rady Powiatu w Mońkach skargę Pana ........................ na działania podejmowane przez Burmistrza Knyszyna oraz Starostę Monieckiego celem jej rozpatrzenia w części dotyczącej działalności Starosty Monieckiego. W związku z kończącą się kadencją ówczesnej rady powiatu skarga została przekazana do rozpatrzenia Komisji Rewizyjnej III kadencji Rady Powiatu w Mońkach w styczniu 2007 r. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, po zapoznaniu się z treścią skargi uznał, że z uwagi na jej treść i formę nie może być ona merytorycznie rozpatrzona ponieważ z treści nie wynika jakie sprawy wymagają wyjaśnienia. Starostwo Powiatowe w Mońkach w chwili obecnej nie prowadzi żadnych postępowań administracyjnych wszczętych na żądanie Pana ........................ , jak też postępowań w których byłby On stroną postępowania.
W związku z tym Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwrócił się z wnioskiem do Starosty Monieckiego aby wystąpił do Pana ........................ z prośbą o sprecyzowanie zarzutów w stosunku do Starosty Monieckiego w trybie przewidzianym w art. 64 § 2 cytowanej ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego. Na wezwanie Starosty Monieckiego Nr OSS.0551-5/06 z dnia 18 stycznia 2007 roku Pan........................ wniósł dodatkowe wyjaśnienia.
Komisja Rewizyjna, Rady Powiatu w Mońkach na posiedzeniu w dniu 21 lutego 2007 roku, rozpatrzyła wnioski ........................ . Z treści wyjaśnień P. ........................ , które wpłynęły do Starostwa Powiatowego w Mońkach w dniu 29 stycznia 2007 r. wynika, że skarżący niezadowolony jest z czynności podejmowanych w Starostwie Powiatowym w Mońkach dotyczących własności ulicy Południowej w Knyszynie, przebiegu kanalizacji sanitarnej w ulicy Południowej w Knyszynie, położenia kabla energetycznego w tej ulicy do hali sportowej przy Liceum Ogólnokształcącym w Knyszynie oraz ogrodzenia posesji przy ul. Południowej w Knyszynie, której skarżący jest właścicielem.
Odnośnie poszczególnych kwestii ustalono, co następuje:
1. Stosownie do postanowień art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 roku – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administracje publiczną /Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późniejszymi zmianami/, nieruchomości pozostające w dniu 31 grudnia 1998 roku we władaniu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego nie stanowiące ich własności, a zajęte pod drogi publiczne z dniem 1 stycznia 1999 roku stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego. Własność nieruchomości potwierdza w formie decyzji właściwy wojewoda. Cytowany przepis prawny stworzył możliwości uzyskania tytułu własności w stosunku do nieruchomości zajętych pod drogi publiczne w trybie postępowania administracyjnego. Ul. Południowa w Knyszynie uchwałą Nr XLI/171/02 z dnia 30 sierpnia 2002 roku Rady Powiatu Monieckiego w sprawie ustalenia przebiegu dróg powiatowych, została zaliczona do kategorii dróg powiatowych. Formalnym właścicielem i zarządcą ul. Południowej w Knyszynie jest Powiat Moniecki, który otrzymał potwierdzenie nabycia własności, decyzjami Wojewody Podlaskiego Nr GKN.V.77231-11/10/00 z dnia 18 stycznia 2001 roku i Nr GKN.V.77231-11/9/00 z dnia 19 maja 2003 roku. W postępowaniach tych Pan ........................ brał czynny udział jako strona wnosząc wnioski, uwagi i odwołania. Jako strona wniósł On wówczas skargę na czynności związane z uzyskaniem prawa własności przez Powiat Moniecki nieruchomości wchodzących w skład ul Południowej, która wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie Sygn. Akt. I S.A. 975/01 z dnia 26 listopada 2002 roku została oddalona. Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Mońkach w oparciu o wspomniane decyzje potwierdzające własność, o projekt podziału nieruchomości sporządzony do wywłaszczenia nieruchomości na poszerzenie ul. Południowej oraz plany scaleniowe prowadzi ewidencję gruntów i mapy /zasadniczą i ewidencyjną/ zgodnie ze sztuką geodezyjną a w szczególności zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 maja 1989 roku – Prawo geodezyjne i kartograficzne /tekst jednolity z 2005 roku Dz. U. Nr 240, poz. 2027 z późniejszymi zmianami/. W dniu 12 grudnia 2006 roku, na żądanie skarżącego została wydana odbitka z mapy zasadniczej ul. Południowej, która obrazuje przebieg ulicy oraz wskazuje nieruchomości wchodzące w jej skład.
Odnośnie zarzutu zlecenia przez Starostwo podziału ulicy Południowej, wyjaśnia się, że Starostwo Powiatowe w Mońkach nie zlecało podmiotom wykonawstwa geodezyjnego dokonania rozgraniczenia lub też wskazania granic gruntów wchodzących w skład ul. Południowej. Przynajmniej od dwudziestu lat nie były przeprowadzane żadne czynności na zlecenie Starostwa Powiatowego w Mońkach w pasie drogowym ul. Południowej, w wyniku których naruszono stan prawny względnie stan posiadania gruntów przyległych do tej ulicy.
2. Inwestorem budowy oczyszczalni ścieków i kanału ścieków sanitarnych przebiegającego przez ul. Południową była Gmina Knyszyn. Decyzją b. Kierownika Urzędu Rejonowego w Mońkach Nr WB-I-7351-21/96 z dnia 28 sierpnia 1996 roku udzielono Urzędowi Miasta i Gminy w Knyszynie pozwolenia na budowę oczyszczalni ścieków i kanału ścieków sanitarnych Decyzja stała się ostateczna w dniu 10 października 1996 roku. Strony w tym i Pan ........................ w określonym trybie i terminie nie złożyły odwołania. Przed podjęciem decyzji inwestor uzyskał na piśmie zgodę zainteresowanych stron na zajęcie gruntów celem wykonania prac przygotowawczych i robót budowlanych stosownie do art. 47 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane /Dz. U. Nr 89, poz. 414 z późniejszymi zmianami/. W trakcie prowadzonej inwestycji nie zaszła potrzeba zajęcia sąsiednich gruntów a prace wykonano w pasie drogowym ulicy nie naruszając gruntów przyległych do ulicy. Z uwagi na to nie było podstaw prawnych do wypłacenia odszkodowania o czym Pan ........................ niejednokrotnie był informowany. Stanowisko takie podzielił Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku w piśmie skierowanym do skarżącego oznaczonym Nr GKN.V.77231-11/9/00 z marca 2001 roku.
3. Wykonawca robót związanych z budową linii energetycznej do hali sportowej przy Liceum Ogólnokształcącym w Knyszynie uzyskał zgodę Powiatowego Zarządu Dróg w Mońkach na czasowe zajęcie pasa drogowego ul. Południowej i został zobowiązany po zakończeniu robót do uporządkowania zajętego pasa. Wspomniany Zarząd Dróg po zakończeniu robót dokonał komisyjnego odbioru zajętego pasa i stwierdził, że teren został doprowadzony do stanu pierwotnego.
4. Wykonanie ogrodzenia od strony ulicy wymaga zgłoszenia do Wydziału Architektury, Urbanistyki i Inwestycji w Starostwie Powiatowym w Mońkach. W zgłoszeniu należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonania robót budowlanych oraz termin ich rozpoczęcia dołączając szkic lub rysunek ogrodzenia. Pan ........................ nie wnosił dotychczas zgłoszenia na wykonanie ogrodzenia nieruchomości przy ul. Południowej w Knyszynie, której jest właścicielem.
Ponadto nadmienia się, że Pan........................ wielokrotnie składał skargi na czynności urzędowe prowadzone w Starostwie Powiatowym w Mońkach, w tym również rozpatrywane przez Radę Powiatu w Mońkach. Dokumentację dotyczącą przedmiotowych skarg na Starostę Monieckiego oraz pracowników Starostwa badała Prokuratura Rejonowa w Białymstoku w postępowaniu sygn. akt Ds. 3011/05, która nie potwierdziła zarzutów skarżącego.
Biorąc powyższe pod uwagę skargę uznaje się za bezzasadną.
Metryka strony