Załącznik do uchwały Nr XIII/50/04
Załącznik do Uchwały Nr XIII/50/04 Rady Powiatu w Mońkach
z dnia 29 stycznia 2004 r.
STATUT
ZASADNICZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ SPECJALNEJ W MOŃKACH
opracowany na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239; Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194, Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185, Nr 200, poz. 1683 i z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 137, poz. 1304, Nr 128, poz. 1176, Nr 203, poz. 1966) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 1994 r. Nr 111, poz. 535, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 113, poz. 731, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 11, poz. 95, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268), Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624, z 2002 r. Nr 10, poz. 96, z 2003 r. Nr 146, poz.1416).
Rozdział I
Nazwa, typ i siedziba szkoły
§ 1. 1. Szkoła nosi nazwę Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna w Mońkach.
2. Siedziba szkoły: Mońki, ul. Szkolna 22.
3. Szkoła wchodzi w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach.
4. Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Moniecki.
5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podlaski Kurator Oświaty.
§ 2. 1. Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna w Mońkach prowadzi kształcenie dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.
2. Szkoła, o której mowa w ust. 1, prowadzi oddziały przysposabiające do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz organizuje zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla młodzieży do 25 roku życia upośledzonej umysłowo w stopniu głębokim.
§ 3. 1. W Zasadniczej Szkole Zawodowej Specjalnej w Mońkach młodzież kształci się i przysposabia do pracy w zawodzie: kucharz małej gastronomii.
2. Organizację i przebieg praktycznej nauki zawodu regulują odrębne przepisy.
§ 4. W nazwie szkoły umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie “specjalna” oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§ 5. 1. Celem szkoły, poza celami określonymi w ustawie o systemie oświaty, jest w szczególności przygotowanie dzieci i młodzieży do życia w integracji ze społeczeństwem poprzez:
1) stworzenie uczniom za pomocą specjalnych metod możliwości przeżywania sukcesu;
2) rozwijanie u uczniów samodzielności i odpowiedzialności za siebie i innych.
2. Zadaniem szkoły jest:
1) otaczanie szczególną opieką uczniów mających trudności w nauce;
2) sprzyjanie rozwojowi osobowości i szczególnych uzdolnień uczniów;
3) ułatwianie społecznej integracji uczniów w szkole i środowisku;
4) przygotowanie uczniów do współzawodnictwa na rynku pracy.
3. Realizacja wyżej wymienionych celów i zadań opracowywana jest szczegółowo w programie wychowawczym szkoły i szkolnym programie profilaktyki.
§ 6. 1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej “wychowawcą”.
2. Dla zapewnienia ciągłości wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały tok nauczania.
3. Dyrektor szkoły może na uzasadniony wniosek Rady Rodziców dokonać zmiany wychowawcy danego oddziału.
Rozdział III
Organy szkoły
§ 7. 1. Organami szkoły są:
1) Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców;
4) Samorząd Uczniowski.
§ 8. 1. Szkołą kieruje Dyrektor ZSOiZ, powołany przez organ prowadzący szkołę.
2. Zadania i kompetencje Dyrektora określa Statut ZSOiZ w Mońkach.
§ 9. Kompetencje Rady Pedagogicznej określa Statut ZSOiZ w Mońkach.
§ 10. Zakres działań Rady Rodziców określa Statut ZSOiZ w Mońkach.
§ 11. 1. W szkole działa Samorząd Uczniowski, będący jej organem społecznym.
2. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
§ 12. Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi określa Statut ZSOiZ w Mońkach.
Rozdział IV
Organizacja i funkcjonowanie szkoły
§ 13. 1. Podstawą organizacji nauczania w danym roku szkolnym jest arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora na podstawie szkolnych planów nauczania i planu pracy szkoły uchwalonego przez Radę Pedagogiczną oraz zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę.
2. Informacje, które powinny być zawarte w arkuszu organizacyjnym - określają odrębne przepisy.
§ 14. 1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania.
2. Liczba uczniów powinna wynosić:
1) w oddziale szkoły specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim –10-16;
2) w oddziale przysposabiającym do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym – 6-8.
3. W przypadku występowania upośledzeń sprzężonych, liczbę uczniów w oddziale, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 obniża się o 2.
4. W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego liczba uczniów w oddziale może być niższa.
5. Program przysposobienia do pracy opracowuje nauczyciel z uwzględnieniem treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia w określonym zawodzie.
§ 15. 1. Dla młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, w wieku do 25 lat, organizuje się zespołowe zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze oraz we współpracy z rodzicami (prawnym opiekunem) - indywidualne zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze, zwane dalej „zajęciami”.
2. Wymiar zajęć, w zależności od możliwości psychofizycznych oraz specyficznych potrzeb rewalidacyjnych uczestników zajęć, wynosi:
1) 4 godziny dziennie na zajęciach zespołowych (20 godzin tygodniowo);
2) 2 godziny dziennie na zajęciach indywidualnych (10 godzin tygodniowo).
3. Liczba osób w zespole wynosi od 2 do 4.
4. Szczegółowe zasady organizacji zajęć rewalidacyjno – wychowawczych określają odrębne przepisy.
§ 16. Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony przez Dyrektora i zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną.
§ 17. 1. Nauczyciele korzystają w swojej pracy z podstawy programowej, programów nauczania zatwierdzonych przez MENiS oraz programów autorskich.
2. Wybrane przez nauczycieli programy stanowią szkolny zestaw programów nauczania.
3. Dyrektor szkoły dla każdego oddziału opracowuje szkolny plan nauczania na poszczególny cykl edukacyjny.
§ 18. Formy integracji międzyprzedmiotowej w szkole określa podstawa programowa kształcenia ogólnego.
§ 19. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz wydawania świadectw szkolnych określają odrębne przepisy oraz wewnątrzszkolny system oceniania będący załącznikiem do niniejszego statutu.
§ 20. 1. Pomoc psychologiczna i pedagogiczna w szkole może być organizowana w formie:
1) zajęć dydaktyczno – wyrównawczych;
2) zajęć specjalistycznych i innych w miarę posiadanych środków finansowych oraz wymaganych kwalifikacji u nauczycieli;
3) porad i warsztatów.
2. Pomoc psychologiczną i pedagogiczną na terenie szkoły organizuje dyrektor szkoły.
3. Pomoc psychologiczno – pedagogiczną udziela się na wniosek wszystkich zainteresowanych. Korzystanie z niej jest dobrowolne i nieodpłatne.
4. Szkoła w miarę potrzeb organizuje następujące zajęcia:
1) specjalistyczne:
a) korekcyjno - kompensacyjne dla uczniów, u których nieprawidłowości rozwojowe utrudniają opanowanie określonych umiejętności. Od prowadzącego zajęcia nauczyciela wymaga się przygotowania z zakresu terapii pedagogicznej. Liczba uczestników tych zajęć powinna wynosić od 2 do 5.
b) socjoterapeutyczne dla uczniów, którym zaburzenia zachowania utrudniają kontakty społeczne i wpływają na trudności szkolne. Zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie socjoterapii, terapii grupowej lub pracy o charakterze terapeutycznym. Liczba uczniów tych zajęć powinna wynosić od 3 do 10.
c) logopedyczne dla uczniów z zaburzeniami mowy, powodujących zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniających naukę szkolną. Liczba uczestników tych zajęć powinna wynosić od 2 do 4 i prowadzić je powinien nauczyciel z przygotowaniem w zakresie logopedycznym lub logopedii szkolnej.
2) dydaktyczno – wyrównawcze dla uczniów, którzy mają znaczne trudności w opanowaniu osiągnięć wynikających z podstawy programowej (z określonych zajęć i etapu edukacyjnego). Liczba uczestników tych zajęć powinna wynosić od 4 do 8. Prowadzić je powinien nauczyciel właściwych zajęć edukacyjnych.
3) psychoedukacyjne dla uczniów i rodziców celem wspomagania wychowawczej funkcji rodziny, zapobiegania zachowaniom dysfunkcyjnym uczniów i wspieraniu ich rozwoju. Liczba uczestników tych zajęć (uczniów i / lub rodziców) powinna wynosić nie mniej niż 10 osób i prowadzić je powinien pedagog, psycholog i inni nauczyciele mający przygotowanie specjalistyczne.
4) związane z wyborem kierunku kształcenia celem wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. Liczba uczestników zajęć powinna odpowiadać liczbie uczniów w oddziale.
5. Zajęcia specjalistyczne, dydaktyczno - wyrównawcze oraz terapeutyczne trwają do czasu zlikwidowania opóźnień szkolnych lub złagodzenia bądź wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia taką formą pomocy.
6. Nauczyciel prowadzący wszystkie ww. zajęcia prowadzi następującą dokumentację wg zasad i wzoru określonego odrębnymi przepisami:
1) dziennik zajęć;
2) teczki wytworów;
3) indywidualny program pracy.
7. Zasady organizacji biblioteki szkolnej i wspólpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) i innymi bibliotekami określa Statut ZSOiZ w Mońkach.
Rozdział V
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 21. 1. W szkole zatrudnia się:
1) pracowników pedagogicznych i innych specjalistów;
2. Inne stanowiska w szkole tworzy się na podstawie odrębnych przepisów.
3. Szczegółowy zakres praw i obowiązków nauczycieli określają inne przepisy.
§ 22. 1. Do zadań pedagoga szkolnego należy w szczególności:
1) rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowania przyczyn niepowodzeń szkolnych;
2) określania form i sposobów udzielania pomocy uczniom odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
4) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli;
5) wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki;
6) w przypadku, gdy w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy – planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu;
7) działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
2. Kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego określają odrębne przepisy.
3. Pedagog szkolny prowadzi następującą dokumentację:
1) dziennik pedagoga, według zasad i wzoru określonego odrębnymi przepisami;
2) teczki indywidualne dzieci i młodzieży zawierające dokumentację prowadzonych badań i czynności uzupełniających.
4. Szczegółowy zakres obowiązków pedagoga szkolnego określa dyrektor szkoły.
§ 23. 1. Do zadań psychologa należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców
i nauczycieli;organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
3) zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu;
4) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia;
5) wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo - zadaniowych w działaniach wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach.
2. Psycholog prowadzi następującą dokumentację:
1) dziennik psychologa, według zasad i wzoru określonego odrębnymi przepisami;
2) teczki indywidualne dzieci i młodzieży zawierające dokumentację prowadzonych badań i czynności uzupełniających.
3. Szczegółowy zakres obowiązków psychologa określa dyrektor szkoły.
§ 24. 1. Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
3) wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom dodatkowych źródeł informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym, europejskim i światowym dotyczących:
a) rynku pracy,
b) trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia,
c) wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów przy wykonywaniu przyszłych zadań zawodowych
d) instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym,
e) alternatywnych możliwości kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi i dla uczniów niedostosowanych społecznie,
f) programów edukacyjnych Unii Europejskiej;
4) udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom;
5) prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
6) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę;
7) wspieranie w działaniach doradczych rodziców i nauczycieli poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych, udostępnianie informacji i materiałów do pracy z uczniami;
8) współpraca z radą pedagogiczną w zakresie tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, realizacji działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, zawartych w programie wychowawczym szkoły i programie profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach;
9) współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, w szczególności z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo
i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom.
2. Doradca zawodowy prowadzi następującą dokumentację:
1) dziennik doradcy zawodowego, według zasad i wzoru określonego odrębnymi przepisami;
2) teczki zawierające dokumentacje prowadzonych badań i czynności uzupełniających.
3. Szczegółowy zakres obowiązków doradcy zawodowego określa dyrektor szkoły.
Rozdział VI
Uczniowie szkoły
§ 25. 1. Do zasadniczej szkoły zawodowej specjalnej przyjmowani są uczniowie posiadający świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioklasowej szkoły podstawowej oraz orzeczenie zaspołu orzekającego poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. Do udziału w zespołowych zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych kierowane są osoby na podstawie odrębnych przepisów.
§ 26. Prawa i obowiązki ucznia określa Statut ZSOiZ w Mońkach.
rozdział VII
postanowienia końcowe
§ 27. 1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zespół szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w jego skład, zawierającą nazwę Zespołu.
§ 28. Postanowienia Statutu szkoły i zarządzeń wewnętrznych nie mogą pozostawać w sprzeczności z przepisami obowiązującego prawa.
Załącznik do Statutu Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej w Mońkach
wewnątrzszkolny system oceniania
oddziału Przysposabiającego do Pracy w Zasadniczej Szkole Zawodowej Specjalnej
w Mońkach
Przedmioty nauczania w klasach I-II w oddziale Przysposabiającym do Pracy
Proces kształcenia i wychowania obejmuje następujące przedmioty:
1) Funkcjonowanie w środowisku;
2) Plastykę;
3) Muzykę;
4) Wychowania fizyczne;
5) Przysposobienie do pracy;
6) Religia.
1. W ramach funkcjonowania w środowisku wyróżnia się następujące działy:
- samoobsługę,
- współżycie w środowisku społeczno-przyrodniczym,
- język polski,
- matematykę.
Zajęcia te obejmują następujące treści z zakresu:
- obsługiwania siebie w codziennym życiu i radzenia sobie w naturalnych sytuacjach oraz zdarzeniach losowych,
- swobodnego funkcjonowania w bliższym i dalszym środowisku społeczno- przyrodniczym,
- rozumienia informacji słownych i bezsłownych oraz zdolności przekazywania informacji za pomocą języka mówionego i pisanego,
- doskonalenia pojęć matematycznych związanych z operacjami przydatnymi w życiu codziennym.
2. Zajęcia plastyczne w znacznym stopniu przyczyniają się do poznawania otaczającego środowiska. Przez doświadczenia i działanie uczniowie poszerzają swoją wiedzę i zasób słów. Uczą posługiwania się narzędziami i materiałami. Rozwijają sprawność manualną oraz umożliwiają relaks - w formie ekspresji plastycznej, dzieci poznają walory użytkowe własnych wytworów i sposoby ich wykorzystania.
3. Harmonizowanie fizycznego i psychicznego rozwoju intelektualnego występuje na zajęciach muzycznych. Zajęcia te dostarczają pozytywnych przeżyć, dają poczucie odprężenia i eliminują napięcia emocjonalne.
4. Zajęcia z wychowania fizycznego kształtują prawidłową postawę ciała, rozwijają motoryczność i doskonalą naturalne czynności ruchowe, uczą podporządkowywania się określonym zasadom i współdziałania w grupie.
5. W ramach przysposobienia do pracy realizowane są następujące treści programowe:
- podstawy bezpieczeństwa i higieny pracy; zasady żywienia; obliczenia rachunkowe,
- technologia gastronomiczna z elementami towaroznawstwa,
- wyposażenie techniczne.
Zajęcia teoretyczne realizuje się w ścisłym powiązaniu z czynnościami praktycznymi.
Ocenie podlegają wiadomości i umiejętności ucznia przyporządkowane poszczególnym przedmiotom nauczania.
Zasady oceniania
1. W oddziale Przysposabiającym do pracy ocena klasyfikacyjna ma charakter oceny opisowej.
2. Nauczyciele pracujący z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu umiarkowanym
i znacznym odnotowują i oceniają postępy uczniów na bieżąco w arkuszach lub zeszytach obserwacyjnych lub w innych formach wynikających z przyjętego sposobu diagnozy uczniów. W odniesieniu do tych uczniów nie jest wymagane stosowanie zapisów ocen w dzienniku lekcyjnym.
Wiadomości i umiejętności, które powinien nabyć uczeń są indywidualnie dobierane do możliwości każdego dziecka. Pomocny w dobieraniu umiejętności i wiadomości jest “Arkusz umiejętności i wiadomości dla klasy przysposabiającej do pracy” opracowany na podstawie programu nauczania i podstawy programowej. Arkusz ten zawiera zbiór usystematyzowanych wiadomości i umiejętności, które powinien nabyć uczeń znajdujący się na danym poziomie edukacyjnym. Ocenie podlegają wybrane umiejętności, uczeń jest oceniany za poczynione postępy, a nie na tle osiągnięć innych uczniów.
Nauczyciel systematycznie dokonuje zapisu osiągnięć ucznia posługując się przy tym skalą ocen A, B, C.
Kryteria oceny
W klasach dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym jako ocenianie pomocnicze w czasie zajęć stosuje się ocenianie poszczególnych sfer funkcjonowania dziecka w trzystopniowej skali literowej, gdzie poszczególne litery oznaczają:
A - osiągnięcia pełne: duży stopień samodzielności,
B - osiągnięcia częściowe: wyłaniające się umiejętności,
C - osiągnięcia wstępne: konieczność systematycznej pomocy ze strony nauczyciela.
Ocena |
Kryteria oceny |
A-osiągnięcia pełne |
- uczeń samodzielnie wykonuje daną czynność, - uczeń jest aktywny, - wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności w praktyce, - prace są skończone i staranne. |
B- osiągnięcia częściowe |
- uczeń podejmuje w większości udane próby, by daną czynność wykonać lub wykonuje ją przy pomocy osoby dorosłej, - uczeń przejawia przeciętną aktywność, często potrzebuje zachęty do podejmowania wysiłku, - nabyte umiejętności w małym stopniu wykorzystuje w praktyce. |
C- osiągnięcia wstępne |
- uczeń bardzo rzadko podejmuje próby, by wykonać daną czynność, - uczeń wymaga systematycznego wsparcia przy wykonywaniu określonych czynności, - uczeń nie jest zainteresowany aktywnością przy wykonywaniu powierzonych zadań, wykazuje bierność. |
Kryteria oceniania zachowania uczniów
Ocenę z zachowania ucznia upośledzonego umysłowego w stopniu umiarkowanym i znacznym redaguje się w sposób opisowy, zwracając szczególną uwagę na:
- relację dziecka z rówieśnikami,
- relację dziecka z dorosłymi,
- zainteresowania dziecka i jego ulubione zajęcia,
- samodzielność,
- koncentrację uwagi i tempo pracy,
- przestrzeganie praw i obowiązków,
- występowanie niepożądanych form zachowania.
Informowanie uczniów o postępach i poprawności wykonywanych zadań
Uczniowie informowani są o swoich postępach na bieżąco. Ocena bieżąca tzw. cząstkowa przyjmuje formy zachęty, pochwały. Nauczyciel może też nagradzać słowem, umówionym gestem czy uśmiechem.
Tradycja jednak i oczekiwania uczniów i rodziców skłoniły do wprowadzania skali ocen: A, B, C. Dodatkowo uczniowie mogą być informowani za pomocą znaków graficznych i komunikatów umieszczanych w zeszytach szkolnych, pracach plastyczno- technicznych.
Ocena |
Komunikat dla ucznia |
A |
- Brawo! - Jesteś samodzielny. - Świetnie sobie radzisz. - Pracuj tak dalej. |
B |
- Dobrze sobie radzisz. - Robisz postępy. - Postaraj się być dokładniejszy, a wyniki będą coraz lepsze. - Bardzo się starasz. |
C |
- Za mało pracujesz. - Wymagasz pomocy, ale starasz się. - Nie wykonujesz zadań, nawet, gdy chce ci pomóc. - Popracuj jeszcze, będzie lepiej. |
Informowanie rodziców (opiekunów) o postępach dzieci
1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje rodziców (opiekunów) o zasadach systemu oceniania oraz o zasadach oceniania zachowania.
2. Rodzice (opiekunowie) informowani są na bieżąco o postępach dzieci w formie rozmów indywidualnych, wpisów w zeszytach, prezentacji prac plastycznych.
3. W zależności od potrzeb organizowane są spotkania rodziców z nauczycielem.
4. Po upływie I semestru i na zakończenie roku szkolnego nauczyciel sporządza ocenę opisowa ucznia. Ocenę tę zamieszcza w arkuszu ocen oraz przekazuje w formie pisemnej rodzicom ucznia.
5. Rodzice maja prawo do wglądu w wytwory swoich dzieci wykonane na terenie szkoły.
Metryka strony