Załącznik do uchwały Nr XLI/203/06

Załącznik do uchwały Nr XLI/203/06

Rady Powiatu w Mońkach

z dnia 12 czerwca 2006 r.

 

Statut

Domu Pomocy Społecznej w Mońkach

 

I. Postanowienia ogólne

§ 1. Dom Pomocy Społecznej w Mońkach z siedzibą przy ul. PCK 15, 19-101 Mońki zwany dalej “Domem” działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.);

2) ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.);

3) rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837);

4) uchwały Nr 143/244/06 Zarządu Powiatu w Mońkach z dnia 7 lutego 2006 r.;

5) niniejszego statutu.

§ 2. 1. Dom jest jednostką organizacyjną powiatu monieckiego działającą w formie jednostki budżetowej.

2. Nadzór nad działalnością Domu sprawuje Starosta Moniecki, przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mońkach.

3. Dom przeznaczony jest dla osób w podeszłym wieku.

4. Dom używa na tablicach, wywieszkach, pieczątkach, formularzach, ogłoszeniach oraz korespondencji nazwy:

Dom Pomocy Społecznej w Mońkach

19-101 Mońki

ul. PCK 15

II. Zasady działania domu

§ 3. 1. Dom ma charakter stacjonarny i jest przeznaczony dla osób w podeszłym wieku.

2. Pobyt w Domu jest odpłatny.

3. Zasady kwalifikowania, kierowania oraz wysokość odpłatności za pobyt w Domu regulują przepisy ustawy o pomocy społecznej oraz przepisy wykonawcze tej ustawy, o których mowa w § 1 niniejszego statutu.

4. Dom zapewnia całodobową opiekę oraz zaspokaja niezbędne potrzeby bytowe, opiekuńcze, wspomagające, społeczne i religijne według indywidualnych potrzeb mieszkańców.

5. Wydatki związane z zapewnieniem całodobowej opieki mieszkańca oraz zaspokojeniem niezbędnych potrzeb bytowych i społecznych w całości pokrywa Dom.

6. Wydatki związane z zaspokajaniem potrzeb zdrowotnych Dom pokrywa na poziomie kosztów uwzględniających uprawnienia mieszkańców wynikające z odrębnych przepisów.

7. Dom zapewnia mieszkańcom warunki bezpiecznego i godnego życia, intymności i niezależności.

8. Dom umożliwia mieszkańcom rozwój osobowości, a w miarę możliwości ich samodzielność, uwzględniając stopień fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców.

III. Zakres i poziom świadczonych usług

§ 4. 1. Dom świadczy usługi w następującym zakresie:

1) potrzeb bytowych zapewniając:

a) miejsce zamieszkania wyposażone w niezbędne meble, pościel i środki higieny osobistej,

b) wyżywienie, w tym dietetyczne zgodnie z zaleceniami lekarza,

c) niezbędną odzież i obuwie,

d) utrzymanie czystości;

2) opiekuńcze, polegające na:

a) udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,

b) pielęgnowaniu chorych,

c) niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych;

3) wspomagające, polegające na:

a) umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,

b) podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców,

c) umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,

d) zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,

e) stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,

f) działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca w miarę jego możliwości,

g) zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,

h) zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców Domu oraz dostępności do informacji o tych prawach dla mieszkańców,

i) sprawnym wnoszeniu i załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców Domu,

j) finansowaniu mieszkańcowi domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej 30% zasiłku stałego.

2. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz zakresu usług, o których mowa w ust.1, Dom powołuje zespoły terapeutyczno – opiekuńcze składające się z pracowników Domu, którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem mieszkańców.

3. Do podstawowych zadań zespołów terapeutyczno – opiekuńczych należy opracowywanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców oraz wspólna z mieszkańcami ich realizacja.

4. Działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca koordynuje pracownik Domu, zwany “pracownikiem pierwszego kontaktu”, wskazany przez mieszkańca Domu, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na jego stan zdrowia i organizację pracy domu.

5. Pracownicy pierwszego kontaktu działają w ramach zespołów terapeutyczno – opiekuńczych.

6. Dom świadczy również usługi w zakresie potrzeb zdrowotnych polegających na:

1) umożliwieniu korzystania z przysługujących uprawnień do świadczeń zdrowotnych i zaopatrzenia w leki;

2) zapewnieniu dostępu do lekarza rodzinnego i specjalisty.

7. Ponadto Dom zapewnia:

1) spokój i bezpieczeństwo na terenie Domu na miarę jego możliwości oraz opiekę w czasie zorganizowanych zajęć poza Domem;

2) warunki do godnego umierania i sprawienie zmarłemu mieszkańcowi pogrzebu zgodnie z jego wyznaniem;

3) podmiotowe traktowanie i partnerstwo ze strony personelu;

4) organizację Świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwia się udział w imprezach kulturalnych;

5) możliwość kontaktu z kapłanem i udział w praktykach religijnych, zgodnie z wyznaniem mieszkańca Domu;

6) indywidualne zagospodarowanie własnej przestrzeni życiowej;

7) korzystanie przez mieszkańców Domu z punktu bibliotecznego i codziennej prasy;

8) zapoznanie się z przepisami prawnymi dotyczące domów.

IV. Prawa i obowiązki mieszkańca

§ 5. 1. Mieszkaniec ma prawo do:

1) samorządnego organizowania się w celu reprezentowania swoich interesów i uczestniczenia w pracach samorządu;

2) korzystania z wszelkich usług świadczonych przez Dom;

3) uzyskiwania pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb;

4) współdecydowania w sprawach ich dotyczących;

5) godnego traktowania;

6) przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych;

7) przebywania poza Domem;

8) zgłaszania skarg i wniosków do samorządu mieszkańców i dyrekcji Domu;

9) uzyskania informacji o usługach świadczonych przez Dom i korzystania z nich;

10) korzystania z prawa do złożenia w depozycie rzeczy wartościowych i środków  pieniężnych.

2. Obowiązkiem mieszkańca Domu jest:

1) przestrzeganie obowiązującego w Domu Regulaminu;

2) ponoszenie opłat za pobyt w Domu;

3) dbałość o mienie Domu;

4) przestrzeganie norm i zasad współżycia;

5) przestrzeganie ciszy nocnej.

V. Organizacja domu

§ 6. 1.Domem kieruje Dyrektor, który jest odpowiedzialny za jego funkcjonowanie oraz reprezentuje go na zewnątrz.

2. Dyrektora Domu powołuje Zarząd Powiatu w Mońkach.

3. Dyrektor Domu jest pracodawcą w stosunku do podległych mu pracowników w rozumieniu Kodeksu pracy.

4. Dyrektor kieruje Domem przy pomocy Głównego Księgowego.

5. W czasie nieobecności Dyrektora zastępuje go Główny Księgowy.

§ 7. W Domu tworzy się następujące komórki organizacyjne:

1) Dział opiekuńczo – wspomagający;

2) Dział księgowości;

3) Dział administracyjno – gospodarczy.

§ 8. Szczegółową organizację i działanie Domu określa Regulamin Organizacyjny ustalony przez Dyrektora Domu i zatwierdzony przez Zarząd Powiatu w Mońkach.

VI. Mienie i działalność finansowa domu

§ 9. 1. Dom jest jednostką budżetową, którego gospodarkę finansową określa ustawa o finansach publicznych.

2. Mienie ruchome i nieruchome pozostaje w zarządzie Domu, stanowi własność Powiatu Monieckiego.

3. Dyrektor odpowiada za powierzone mienie.

4. Dom prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych dla jednostek budżetowych w ustawie o finansach publicznych.

5. Dyrektor odpowiada za gospodarkę finansową Domu, w tym za wykonywanie obowiązków wynikających z obowiązujących przepisów prawa w zakresie kontroli finansowej.

6. Zarząd Powiatu w Mońkach sprawuje ogólny nadzór nad realizacją dochodów i wydatków Domu.

7. Starosta Moniecki w ramach pełnionego nad Domem nadzoru, kontroluje przestrzeganie przez Dom realizacji procedur w zakresie celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków.

8. Podstawą gospodarki finansowej Domu jest roczny plan finansowy opracowany przez Dyrektora i zatwierdzany w ramach budżetu powiatu przez Radę Powiatu.

9. Główny księgowy realizuje zadania przewidziane ustawą o finansach publicznych, o której mowa w § 1 niniejszego statutu.

VII. Kontrola wewnętrzna

§ 10. Kontrolę wewnętrzną w zakresie całokształtu działalności oraz prawidłowości funkcjonowania Domu sprawuje Dyrektor, a podczas jego nieobecności Główny księgowy.

VIII. Postanowienia końcowe

§ 11. Postanowienia niniejszego statutu obowiązują od dnia wskazanego w uchwale o jego nadaniu.

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Mońkach

Wytwarzający/odpowiadający: Anna Jóźwicka

Wprowadzający: Anna Jóźwicka

Data wprowadzenia: 2007-06-26

Data modyfikacji: 2007-06-26

Opublikował: Anna Jóźwicka

Data publikacji: 2007-06-26