Załącznik do uchwały Nr XLI/203/06
Załącznik do uchwały Nr XLI/203/06
Rady Powiatu w Mońkach
z dnia 12 czerwca 2006 r.
Statut
Domu Pomocy Społecznej w Mońkach
I. Postanowienia ogólne
§ 1. Dom Pomocy Społecznej w Mońkach z siedzibą przy ul. PCK 15, 19-101 Mońki zwany dalej “Domem” działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.);
2) ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.);
3) rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837);
4) uchwały Nr 143/244/06 Zarządu Powiatu w Mońkach z dnia 7 lutego 2006 r.;
5) niniejszego statutu.
§ 2. 1. Dom jest jednostką organizacyjną powiatu monieckiego działającą w formie jednostki budżetowej.
2. Nadzór nad działalnością Domu sprawuje Starosta Moniecki, przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mońkach.
3. Dom przeznaczony jest dla osób w podeszłym wieku.
4. Dom używa na tablicach, wywieszkach, pieczątkach, formularzach, ogłoszeniach oraz korespondencji nazwy:
Dom Pomocy Społecznej w Mońkach
19-101 Mońki
ul. PCK 15
II. Zasady działania domu
§ 3. 1. Dom ma charakter stacjonarny i jest przeznaczony dla osób w podeszłym wieku.
2. Pobyt w Domu jest odpłatny.
3. Zasady kwalifikowania, kierowania oraz wysokość odpłatności za pobyt w Domu regulują przepisy ustawy o pomocy społecznej oraz przepisy wykonawcze tej ustawy, o których mowa w § 1 niniejszego statutu.
4. Dom zapewnia całodobową opiekę oraz zaspokaja niezbędne potrzeby bytowe, opiekuńcze, wspomagające, społeczne i religijne według indywidualnych potrzeb mieszkańców.
5. Wydatki związane z zapewnieniem całodobowej opieki mieszkańca oraz zaspokojeniem niezbędnych potrzeb bytowych i społecznych w całości pokrywa Dom.
6. Wydatki związane z zaspokajaniem potrzeb zdrowotnych Dom pokrywa na poziomie kosztów uwzględniających uprawnienia mieszkańców wynikające z odrębnych przepisów.
7. Dom zapewnia mieszkańcom warunki bezpiecznego i godnego życia, intymności i niezależności.
8. Dom umożliwia mieszkańcom rozwój osobowości, a w miarę możliwości ich samodzielność, uwzględniając stopień fizycznej i psychicznej sprawności mieszkańców.
III. Zakres i poziom świadczonych usług
§ 4. 1. Dom świadczy usługi w następującym zakresie:
1) potrzeb bytowych zapewniając:
a) miejsce zamieszkania wyposażone w niezbędne meble, pościel i środki higieny osobistej,
b) wyżywienie, w tym dietetyczne zgodnie z zaleceniami lekarza,
c) niezbędną odzież i obuwie,
d) utrzymanie czystości;
2) opiekuńcze, polegające na:
a) udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
b) pielęgnowaniu chorych,
c) niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych;
3) wspomagające, polegające na:
a) umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
b) podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców,
c) umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych,
d) zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
e) stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i społecznością lokalną,
f) działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca w miarę jego możliwości,
g) zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
h) zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców Domu oraz dostępności do informacji o tych prawach dla mieszkańców,
i) sprawnym wnoszeniu i załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców Domu,
j) finansowaniu mieszkańcowi domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej 30% zasiłku stałego.
2. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca Domu oraz zakresu usług, o których mowa w ust.1, Dom powołuje zespoły terapeutyczno – opiekuńcze składające się z pracowników Domu, którzy bezpośrednio zajmują się wspieraniem mieszkańców.
3. Do podstawowych zadań zespołów terapeutyczno – opiekuńczych należy opracowywanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców oraz wspólna z mieszkańcami ich realizacja.
4. Działania wynikające z indywidualnego planu wsparcia mieszkańca koordynuje pracownik Domu, zwany “pracownikiem pierwszego kontaktu”, wskazany przez mieszkańca Domu, jeżeli wybór ten jest możliwy ze względu na jego stan zdrowia i organizację pracy domu.
5. Pracownicy pierwszego kontaktu działają w ramach zespołów terapeutyczno – opiekuńczych.
6. Dom świadczy również usługi w zakresie potrzeb zdrowotnych polegających na:
1) umożliwieniu korzystania z przysługujących uprawnień do świadczeń zdrowotnych i zaopatrzenia w leki;
2) zapewnieniu dostępu do lekarza rodzinnego i specjalisty.
7. Ponadto Dom zapewnia:
1) spokój i bezpieczeństwo na terenie Domu na miarę jego możliwości oraz opiekę w czasie zorganizowanych zajęć poza Domem;
2) warunki do godnego umierania i sprawienie zmarłemu mieszkańcowi pogrzebu zgodnie z jego wyznaniem;
3) podmiotowe traktowanie i partnerstwo ze strony personelu;
4) organizację Świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwia się udział w imprezach kulturalnych;
5) możliwość kontaktu z kapłanem i udział w praktykach religijnych, zgodnie z wyznaniem mieszkańca Domu;
6) indywidualne zagospodarowanie własnej przestrzeni życiowej;
7) korzystanie przez mieszkańców Domu z punktu bibliotecznego i codziennej prasy;
8) zapoznanie się z przepisami prawnymi dotyczące domów.
IV. Prawa i obowiązki mieszkańca
§ 5. 1. Mieszkaniec ma prawo do:
1) samorządnego organizowania się w celu reprezentowania swoich interesów i uczestniczenia w pracach samorządu;
2) korzystania z wszelkich usług świadczonych przez Dom;
3) uzyskiwania pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb;
4) współdecydowania w sprawach ich dotyczących;
5) godnego traktowania;
6) przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych;
7) przebywania poza Domem;
8) zgłaszania skarg i wniosków do samorządu mieszkańców i dyrekcji Domu;
9) uzyskania informacji o usługach świadczonych przez Dom i korzystania z nich;
10) korzystania z prawa do złożenia w depozycie rzeczy wartościowych i środków pieniężnych.
2. Obowiązkiem mieszkańca Domu jest:
1) przestrzeganie obowiązującego w Domu Regulaminu;
2) ponoszenie opłat za pobyt w Domu;
3) dbałość o mienie Domu;
4) przestrzeganie norm i zasad współżycia;
5) przestrzeganie ciszy nocnej.
V. Organizacja domu
§ 6. 1.Domem kieruje Dyrektor, który jest odpowiedzialny za jego funkcjonowanie oraz reprezentuje go na zewnątrz.
2. Dyrektora Domu powołuje Zarząd Powiatu w Mońkach.
3. Dyrektor Domu jest pracodawcą w stosunku do podległych mu pracowników w rozumieniu Kodeksu pracy.
4. Dyrektor kieruje Domem przy pomocy Głównego Księgowego.
5. W czasie nieobecności Dyrektora zastępuje go Główny Księgowy.
§ 7. W Domu tworzy się następujące komórki organizacyjne:
1) Dział opiekuńczo – wspomagający;
2) Dział księgowości;
3) Dział administracyjno – gospodarczy.
§ 8. Szczegółową organizację i działanie Domu określa Regulamin Organizacyjny ustalony przez Dyrektora Domu i zatwierdzony przez Zarząd Powiatu w Mońkach.
VI. Mienie i działalność finansowa domu
§ 9. 1. Dom jest jednostką budżetową, którego gospodarkę finansową określa ustawa o finansach publicznych.
2. Mienie ruchome i nieruchome pozostaje w zarządzie Domu, stanowi własność Powiatu Monieckiego.
3. Dyrektor odpowiada za powierzone mienie.
4. Dom prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych dla jednostek budżetowych w ustawie o finansach publicznych.
5. Dyrektor odpowiada za gospodarkę finansową Domu, w tym za wykonywanie obowiązków wynikających z obowiązujących przepisów prawa w zakresie kontroli finansowej.
6. Zarząd Powiatu w Mońkach sprawuje ogólny nadzór nad realizacją dochodów i wydatków Domu.
7. Starosta Moniecki w ramach pełnionego nad Domem nadzoru, kontroluje przestrzeganie przez Dom realizacji procedur w zakresie celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków.
8. Podstawą gospodarki finansowej Domu jest roczny plan finansowy opracowany przez Dyrektora i zatwierdzany w ramach budżetu powiatu przez Radę Powiatu.
9. Główny księgowy realizuje zadania przewidziane ustawą o finansach publicznych, o której mowa w § 1 niniejszego statutu.
VII. Kontrola wewnętrzna
§ 10. Kontrolę wewnętrzną w zakresie całokształtu działalności oraz prawidłowości funkcjonowania Domu sprawuje Dyrektor, a podczas jego nieobecności Główny księgowy.
VIII. Postanowienia końcowe
§ 11. Postanowienia niniejszego statutu obowiązują od dnia wskazanego w uchwale o jego nadaniu.
Metryka strony