Załącznik do uchwały Nr XX/91/04
Załącznik do uchwały Nr XX/91/04
Rady Powiatu w Mońkach
z dnia 24 września 2004 r.
STATUT
GIMNAZJUM SPECJALNEGO W MOŃKACH
opracowany na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, zm.: z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239; Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194, Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185, Nr 200, poz. 1683 i z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 137, poz. 1304, Nr 128, poz. 1176, Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 69, poz. 624, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 109, poz. 1161, Nr 145, poz. 1532, Nr 162, poz. 1690 i Nr 173, poz. 1808), ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 1994 r. Nr 111, poz. 535, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 113, poz. 731, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 11, poz. 95, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268), rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624, zm.: z 2002 r. Nr 10, poz. 96, z 2003 r. Nr 146, poz. 1416, z 2004 r. Nr 66, poz. 606).
ROZDZIAŁ I
NAZWA, TYP I SIEDZIBA SZKOŁY
§ 1. 1. Szkoła nosi nazwę Gimnazjum Specjalne w Mońkach.
2. Siedziba szkoły: Mońki, ul. Tysiąclecia 15.
3. Szkoła wchodzi w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych
w Mońkach.
4. Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Moniecki.
5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podlaski Kurator Oświaty.
§ 2. Szkoła prowadzi:
1) oddziały dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym;
2) zespołowe i indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem w stopniu głębokim;
3) indywidualne nauczanie zgodnie z odrębnymi przepisami i zaleceniami określonymi w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej.
§ 3. W nazwie szkoły umieszczonej na tablicy urzędowej lub sztandarze, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie “specjalna” oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 4. 1. Celem szkoły, poza celami określonymi w ustawie o systemie oświaty, jest w szczególności przygotowanie dzieci i młodzieży do życia w integracji ze społeczeństwem poprzez :
1) stworzenie uczniom za pomocą specjalnych metod możliwości przeżywania sukcesu;
2) rozwijanie u uczniów samodzielności i odpowiedzialności za siebie i innych.
2. Zadaniem szkoły jest:
1) otaczanie szczególną opieką uczniów mających trudności w nauce;
2) sprzyjanie rozwojowi osobowości i szczególnych uzdolnień uczniów;
3) ułatwianie społecznej integracji uczniów w szkole i środowisku;
4) przygotowanie uczniów do współzawodnictwa na rynku pracy.
3. Realizacja wyżej wymienionych celów i zadań opracowywana jest szczegółowo
w programie wychowawczym szkoły i szkolnym programie profilaktyki.
§ 5. 1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu
z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej “wychowawcą”.
2. Dla zapewnienia ciągłości wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały tok nauczania.
3. Dyrektor szkoły może na uzasadniony wniosek Rady Rodziców dokonać zmiany wychowawcy danego oddziału.
ROZDZIAŁ III
ORGANY SZKOŁY
§ 6. Organami szkoły są:
1) Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych ;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców;
4) Samorząd Uczniowski.
§ 7. 1. Szkołą kieruje Dyrektor ZSOiZ, powołany przez organ prowadzący szkołę.
2. Zadania i kompetencje Dyrektora określa Statut ZSOiZ w Mońkach.
§ 8. Kompetencje Rady Pedagogicznej określa Statut ZSOiZ w Mońkach.
§ 9. Zakres działań Rady Rodziców określa Statut ZSOiZ w Mońkach.
§ 10. 1. W szkole działa Samorząd Uczniowski, będący jej organem społecznym.
2. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
§ 11. Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiazywania sporów między nimi określa Statut ZSOiZ w Mońkach.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SZKOŁY
§ 12. 1. Podstawą organizacji nauczania w danym roku szkolnym jest arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora na podstawie szkolnych planów nauczania i planu pracy szkoły uchwalonego przez Radę Pedagogiczną oraz zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę.
2. Informacje, które powinny być zawarte w arkuszu organizacyjnym – określają odrębne przepisy.
§ 13. 1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania.
2. Liczba uczniów powinna wynosić:
1) w oddziale dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym od 6 do 8;
2) w oddziale dla uczniów z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi do 2 do 4.
3. W przypadku występowania upośledzeń sprzężonych, liczbę uczniów w oddziale, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 obniża się o 2.
4. W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego liczba uczniów w oddziale może być niższa.
5. Tygodniowy wymiar godzin nauczania indywidualnego realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi od 10 do 12 godzin.
§ 14. 1. Dla dzieci i młodzieży z z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, w wieku do 25 lat, organizuje się zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze oraz we współpracy z rodzicami (prawnym opiekunem), indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, zwane dalej “zajęciami”.
2. Wymiar zajęć, w zależności od możliwości psychofizycznych oraz specyficznych potrzeb rewalidacyjnych uczestników zajęć, wynosi:
1) 4 godziny dziennie na zajęciach zespołowych;
2) 2 godziny dziennie na zajęciach indywidualnych.
3. Liczba osób w zespole wynosi od 2 do 4.
4. Szczegółowe zasady organizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych określają odrębne przepisy.
§ 15. 1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony przez Dyrektora i zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną.
2. Nauczyciele korzystają w swojej pracy z podstawy programowej, programów nauczania zatwierdzonych przez MENiS oraz programów autorskich.
3. Wybrane przez nauczycieli programy stanowią szkolny zestaw programów nauczania.
4. Dyrektor szkoły dla każdego oddziału opracowuje szkolny plan nauczania na poszczególny cykl edukacyjny.
§ 16. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny, tygodniowy czas zajęć, o którym mowa w § 12 ust. 1.
§ 17. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz wydawania świadectw szkolnych określają odrębne przepisy oraz wewnątrzszkolny system oceniania będący załącznikiem do niniejszego statutu.
§ 18. 1. Uczniowie, którzy po rocznym uczęszczaniu do gimnazjum i ukończeniu 15 roku życia nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie, mogą być przeniesieni do szkoły przysposabiającej do pracy.
2. Dyrektor szkoły po zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, na podstawie uchwały rady pedagogicznej, za zgodą rodziców, przyjmuje ucznia do szkoły przysposabiajacej do pracy, uwzględniając opinię wydaną przez lekarza oraz opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej.
§ 19. Zasady organizacji biblioteki szkolnej i współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) i innymi bibliotekami określa Statut ZSOiZ w Mońkach.
ROZDZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 20. 1. W szkole zatrudnia się:
1) pracowników pedagogicznych i innych specjalistów.
2. Inne stanowiska w szkole tworzy się na podstawie odrębnych przepisów.
3. Szczegółowy zakres praw i obowiązków nauczycieli określają inne przepisy.
ROZDZIAŁ VI
UCZNIOWIE SZKOŁY
§ 21. 1. Do gimnazjum specjalnego przyjmowani są uczniowie posiadający świadectwo ukończenia szkoły podstawowej oraz orzeczenie zespołu orzekającego poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. Do udziału w zespołowych zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych kierowane są osoby na podstawie odrębnych przepisów.
§ 22. Prawa i obowiązki ucznia określa Statut ZSOiZ w Mońkach.
ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 23. 1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zespół szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w jego skład, zawierającą nazwę Zespołu.
§ 24. Postanowienia Statutu szkoły i zarządzeń wewnętrznych nie mogą pozostawać w sprzeczności z przepisami obowiązującego prawa.
Metryka strony