Kompetencje i tryb działania Zarządu Powiatu
Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu, w jego skład wchodzi: starosta, wicestarosta oraz członkowie, a ich liczbę określa rada powiatu w statucie. Zarządowi powiatu przewodniczy starosta wybierany przez radę powiatu bezwzględną większością głosów ustawowego składu, w głosowaniu tajnym. Wicestarostę oraz pozostałych członków zarządu wybiera rada powiatu na wniosek starosty, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym. Członkowie zarządu są obowiązani brać czynny udział w jego pracach. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu określa statut powiatu.
Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa. W realizacji zadań zarząd podlega wyłącznie radzie powiatu. Zarząd powiatu wykonuje swoje zadania przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.
Do zadań zarządu powiatu należy w szczególności:
- przygotowywanie projektów uchwał rady,
- wykonywanie uchwał rady,
- gospodarowanie mieniem powiatu,
- wykonywanie budżetu powiatu,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu.
Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb. Pracę zarządu organizuje starosta. 1. Do zadań Starosty jako Przewodniczącego Zarządu należy:
1) organizowanie pracy Zarządu;
2) przewodniczenie obradom Zarządu;
3) przygotowywanie sprawozdań z działalności Zarządu;
4) przyjmowanie uwag i wniosków dotyczących działalności Zarządu.
- Organizowanie pracy Zarządu obejmuje:
1) określanie czasu i miejsca posiedzeń Zarządu;
2) przygotowywanie projektu porządku obrad Zarządu;
3) dostarczanie osobom uprawnionym do udziału w posiedzeniach Zarządu materiałów dotyczących spraw
będących przedmiotem obrad;
4) zapewnienie obsługi kancelaryjno-biurowej posiedzeń Zarządu.
- Przewodniczenie obradom obejmuje w szczególności:
1) otwieranie i zamykanie dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad;
2) ustalanie kolejności zabierania głosów przez uczestników dyskusji;
3) zarządzanie głosowań nad dyskutowanymi kwestiami.
Wszystkie decyzje Zarządu wynikające z jego ustawowych kompetencji podejmowane są na posiedzeniach Zarządu w drodze uchwały. Uchwały Zarządu mogą być wydawane w formie odrębnego dokumentu lub zapisu do protokołu. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, Zarząd może podejmować inne uchwały w szczególności zawierające opinie i stanowiska.
Metryka strony