XXXI_216_22
UCHWAŁA NR XXXI/216/22
RADY POWIATU W MOŃKACH
z dnia 10 marca 2022 r.
w sprawie skargi na działania Starosty Monieckiego dotyczące sposobu rozpatrzenia skargi zawierającej zarzuty odnośnie zachowania pracownika Starostwa Powiatowego w Mońkach
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 528) oraz art. 229 pkt 4 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, poz. 1491 i poz. 2052) uchwala się, co następuje:
§ 1. Skargę z dnia 17 lutego 2022 r. na działania Starosty Monieckiego dotyczące sposobu rozpatrzenia skargi zawierającej zarzuty odnośnie zachowania pracownika Starostwa Powiatowego w Mońkach uznaje się za bezzasadną.
§ 2. Uchwałę wraz z uzasadnieniem, stanowiącym załącznik do Uchwały, przesyła się Skarżącemu.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu Monieckiego.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Powiatu
Dariusz Jaworowski
Załącznik do uchwały Nr XXXI/216/22
Rady Powiatu w Mońkach
z dnia 10 marca 2022 r.
UZASADNIENIE
W dniu 28 lutego 2022 r. do Starostwa Powiatowego w Mońkach wpłynęła skarga z dnia 17 lutego 2022 r. ................ na działania Starosty Monieckiego dotyczące sposobu rozpatrzenia skargi zawierającej zarzuty odnośnie zachowania pracownika Starostwa Powiatowego w Mońkach, skierowana do Wojewody Podlaskiego, a przekazana do załatwienia wg właściwości przez Radę Powiatu w Mońkach przy piśmie z dnia 24 lutego 2022 r. znak: GK-I.1411.1.2022.
Art. 229 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, poz. 1491 i poz. 2052) wskazuje ogólną właściwość w zakresie rozpatrywania skarg przez organy administracji publicznej. Według ww. przepisu organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek
organizacyjnych, z wyjątkiem spraw należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, jest rada powiatu (art. 229 pkt 4 Kpa). Stosownie do treści art. 227 Kpa: „Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.”.
Stosownie do zadań Komisji Przewodniczący Rady Powiatu w Mońkach skierował ww. skargę do rozpatrzenia do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu w Mońkach.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji na posiedzeniu w dniu 8 marca 2022 r. dokonała analizy dokumentów zgromadzonych w przedmiocie zarzutów ............. na niewłaściwe zachowanie pracownika Starostwa Powiatowego w Mońkach, w wyniku której Komisja zajęła stanowisko, iż skarga jest niezasadna, formułując poniższe ustalenia:
W dniu 10 stycznia 2022 r. Podlaski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego przekazał Staroście Monieckiemu dwa pisma interwencyjne ..................... dotyczące niewłaściwego zachowania wobec skarżącego pracownika Starostwa Powiatowego w Mońkach:
- z dnia 26 listopada 2021 r. złożone do Ministra Rozwoju i Technologii, przekazane do Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego;
- a następnie wraz z kolejnym pismem z dnia 28 grudnia 2021 r., tym razem złożonym do Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego, przekazane przy piśmie z dnia 04 stycznia 2021 r. znak: GK-I.1411.4.2021.
Starosta Moniecki ze złożonych pism interwencyjnych wyodrębnił dwa wątki:
1) zarzut bezczynności w odpowiedzi na pismo złożone do Starosty Monieckiego 20 września 2021 r.;
2) niewłaściwe zachowanie pracownika Starostwa Powiatowego w Mońkach.
Pismem z dnia 09 lutego 2022 r. (Skarżący otrzymał je w dniu 10 lutego 2022 r.) Starosta Moniecki udzielił odpowiedzi w obu zakresach:
1) po pierwsze uznając, że okoliczność bezczynności nie zaistniała, ponieważ odpowiedź na pismo ..................., na które zdaniem Skarżącego Starosta nie odpowiedział (z dnia 20 września 2021 r.), z wyjaśnieniami do poruszanych zagadnień merytorycznych wraz z odniesieniem się do zarzutów zachowania pracownika udzielona została pismem znak: GG.1431.4.2021 z dnia 13 października 2021 r.;
2) po drugie w ustosunkowaniu się do zarzutów dotyczących zachowania pracownika, dodatkowo poza odniesieniem się do nich w piśmie z dnia 13 października 2021 r. przez samego pracownika, Starosta dokonał wyjaśnienia opisanej sytuacji zaistniałej w dniu 15 września 2021 r. i przekazał ....................... ustalenia wynikające z przeprowadzonego postępowania, nie dopatrując się naruszeń ogólnie obowiązujących w kontaktach międzyludzkich zasad, a tym samym nie znajdując podstaw do zastosowania sankcji.
Komisja Skarg i Wniosków rozpatrując skargę .................. w przedmiocie bezczynności Starosty Monieckiego na udzielenie odpowiedzi odnośnie niewłaściwego zachowania pracownika kierowanej przez Niego jednostki zważyła, że stosownie do art. 237 § 1 Kpa Organ właściwy do załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. Zatem Starosta Moniecki udzielił .................... odpowiedzi w ustawowym terminie. Nie można więc mówić o bezczynności w tym zakresie.
W drugiej kwestii tj. sposobu załatwienia skargi na pracownika należy zauważyć, że niewłaściwe zachowanie zostało przypisane pracownikowi samorządowemu. Do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego zgodnie z art. 24 Ustawy z dnia z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282, z 2021 r. poz.1834) należy m. in.:
1) przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
2) wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
3) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;
4) zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim.
Zaś z art. 7 pkt 3 ww. Ustawy wynika, że czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników starostwa wykonuje starosta. Konkludując to Starosta Moniecki posiada właściwość do rozpatrzenia skargi na podległego pracownika i zawiadomienia skarżącego o sposobie jej załatwienia.
Skarga na niewłaściwe zachowanie pracownika Starostwa Powiatowego w Mońkach została rozpatrzona, ........................ jako Skarżący został powiadomiony o sposobie jej załatwienia. Nie znajduje się więc podstaw, by weryfikować sposób załatwienia przez Starostę Monieckiego pism interwencyjnych Skarżącego i jak wyżej ustalono uznać bezczynność Starosty Monieckiego, który w terminie na złożone pisma odpowiedział.
Zgodnie z art. 239 Kpa w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowi skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.
Metryka strony