XIV_96_16
UCHWAŁA Nr XIV/96/16
RADY POWIATU W MOŃKACH
z dnia 14 marca 2016 r.
w sprawie skargi Pani ................... i Pana ................... zam. ................... dotyczącej zalewania i zanieczyszczania działek skarżących przez oczyszczone ścieki wprowadzane do cieku Targonka
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445, poz. 1890) w związku z art. 223 § 1 i 229 pkt 4 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23) uchwala się, co następuje:
§ 1. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego w sprawie skargi Pani ................... z i Pana................... zam.................... dotyczącej zalewania i zanieczyszczania działek skarżących przez oczyszczone ścieki wprowadzane do cieku Targonka, skargę uznaje się za bezzasadną.
§ 2. Uzasadnienie uchwały stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Powiatu
Dariusz Jaworowski
Załącznik do uchwały Nr XIV/96/16 Rady Powiatu w Mońkach dnia 14 marca 2016 r.
U Z A S A D N I E N I E
Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego w sprawie skargi Pani ................... i Pana ................... zam. ................... dotyczącej zalewania i zanieczyszczania działek skarżących przez oczyszczone ścieki wprowadzane do cieku Targonka, uznano zarzuty skargi za bezzasadne.
W dniu 23 lutego 2016r. do Rady Powiatu w Mońkach wpłynęło pismo znak: DIiO/4124/12-05/80/2016/sj z dnia 18 lutego 2016r. Głównego Inspektora Ochrony Środowiska przekazujące do rozpatrzenia w zakresie posiadanych kompetencji skargę Pani ................... i Pana ................... z dnia 11 lutego 2016 r. na działania Starosty w sprawie zalewania i zanieczyszczania działek ściekami oraz gruntów należących do Skarżących, przyległych do cieku Targonka. Skarżący podnoszą kilka kwestii związanych z odprowadzaniem ścieków do cieku Targonka i skutków tych działań. W pierwszej części pisma interwencyjnego wyrażają swoje niezadowolenie z wydanej przez Starostę Monieckiego – Wydział Architektury, Ochrony Środowiska i Inwestycji decyzji Nr ASI.6341.35.2013 z dnia 10 marca 2014r. W dalszej kolejności Pani ................... i Pan ................... kierują zarzuty wobec działań Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska, nie zgadzając się między innymi z wynikami pomiarów dopuszczalnych stężeń pierwiastków zanieczyszczających glebę w związku z odprowadzanymi ściekami do cieku Targonka jak też nie udzielenie odpowiedzi na wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich.
Rozpatrzeniem zarzutów skargi zajęła się, zgodnie z ustawowymi kompetencjami, Komisja Rewizyjna Rady Powiatu w Mońkach na posiedzeniu w dniu 8 marca 2016r. Komisja Rewizyjna dokonała analizy materiału zgromadzonego w Starostwie Powiatowym w Mońkach – Wydziale Architektury, Ochrony Środowiska i Inwestycji w przedmiocie postępowania administracyjnego o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na odprowadzenie ścieków oczyszczonych z oczyszczalni ścieków w Mońkach do cieku Targonka, w którym wydana została decyzja Nr ASI.6341.35.2013 z dnia 10 marca 2014r. Ustalono, co następuje:
- W dniu 16 grudnia 2013r. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach wystąpił z wnioskiem o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego na szczególne korzystanie z wód, polegające na odprowadzaniu oczyszczonych ścieków z oczyszczalni w Mońkach do cieku Targonka.
Zgodnie z ustawą Prawo wodne na odprowadzanie oczyszczonych ścieków jest wymagane pozwolenie wodnoprawne, które określa warunki ich odprowadzania. Do wniosku ZGKiM w Mońkach załączył operat wodnoprawny opracowany przez biegłych z listy Wojewody Podlaskiego w zakresie pozwoleń wodnoprawnych: Pana dr inż. Dariusza Boruszko i Pana dr inż. Wojciecha Dąbrowskiego, określający aktualne warunki odprowadzania ścieków. Wnioskodawca do wniosku załączył również uzgodnienia przedmiotowego operatu wodnoprawnego przez Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku z dnia 21 maja 2012r. Nr WZM.RI.4022/118/12 i wyrok Sądu Rejonowego w Białymstoku Sygn. akt: IC 1420/12 z dnia 22 marca 2013r., który ustalił prawo własności cieku Targonka, położonego na obszarze Gminy Mońki, Skarbowi Państwa a uprawnienia właścicielskie w stosunku do przedmiotowego cieku Marszałkowi Województwa Podlaskiego - Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku (dołączył również wyrok Sądu Okręgowego Sygn. akt IICa 547/13 z dnia 26 września 2013r. utrzymujący w mocy wyrok Sądu Rejonowego z dnia 22 marca 2013r.)
- W toku postępowania administracyjnego prowadzonego przez Starostę Monieckiego w Wydziale Architektury, Ochrony Środowiska i Inwestycji, w dniu 19 stycznia 2013r. tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez: uzupełnienie części graficznej operatu wodnoprawnego dołączonego do wniosku o mapę obejmującą urządzenia wodne wraz z zasięgiem oddziaływania zamierzonego korzystania z wód poprzez wprowadzenie ścieków (art.132, ust. 3, pkt 1 w/w Prawa wodnego) i uzupełnienie części opisowej operatu wodnoprawnego dołączonego do wniosku o stan prawny nieruchomości usytuowanych w zasięgu oddziaływania zamierzonego korzystania z wód, z podaniem siedzib i adresów ich właścicieli, (art.132, ust. 2, pkt 2, lit. c.).
Pismem Nr ZGKiM.OŚ.5363/2013/D z dnia 23 grudnia 2013r. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach przedłożył operat z zaznaczonym na mapie zasięgiem oddziaływania zamierzonego korzystania z wód - wprowadzanie ścieków tylko jednej działki Nr 91/5, uzasadniając że urządzenie wodne do zrzutu ścieków oczyszczonych usytuowane jest na działce nr 91/5, natomiast zasięg oddziaływania zamierzonego korzystania z wód ogranicza się wyłącznie do tej działki, którą Gmina Mońki dzierżawi od Pana ................... , zam. ................... . Wskazał stan prawny nieruchomości usytuowanych w zasięgu oddziaływania właściciela nieruchomości i infrastruktury Gminy Mońki, w imieniu której Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach wykonuje trwały zarząd oraz właściciela działki nr 91/5 - Pana ................... . W związku z uzupełnieniem przez Wnioskodawcę wniosku o żądane dokumenty, w dniu 8 stycznia 2014r. tut. Organ wszczął postępowanie administracyjne. Zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2016r., poz. 23) organ zawiadomił wszystkie strony o czynnościach organu poprzez obwieszczenie Starosty Monieckiego z dnia 28 stycznia 2014r. na okres 21 dni o wszczęciu postępowania o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na szczególne korzystanie, polegające na odprowadzaniu oczyszczonych ścieków z oczyszczalni ścieków w Mońkach oraz możliwości zapoznania się z aktami sprawy i zgłaszania ewentualnych wniosków co do zebranych dowodów i materiałów oraz uzyskania informacji w w/w sprawie. Pismem Nr ASI. 6341.35.2014 z dnia 28 stycznia 2014r. tut. Organ stosownie do art. 36 § 1, w związku z art. 35 § 3 i 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2016r., poz. 23) zawiadomił wszystkie strony, że wniosek Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach Nr ZGKiM.OŚ.5276.2013/D z dnia 16 grudnia 2013r. o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na szczególne korzystanie z wód, polegające na odprowadzaniu oczyszczonych ścieków z oczyszczalni w Mońkach do cieku Targonka nie może być załatwiony w terminie przewidzianym w art. 35 § 1 KPA z uwagi na skomplikowany charakter sprawy ustalając nowy termin załatwienia sprawy do 31 marca 2014r. W trakcie prowadzonego postępowania wpłynęły uwagi i wnioski od mieszkańców posiadających grunty przy cieku Targonka, w tym również od Pani................... i Pana ................... . Uwagi i wnioski dotyczyły meritum postępowania, m.in. nieuregulowanego stanu prawnego działek, przez który przebiega ciek z wnioskami o ich wykup od osób fizycznych, niewłaściwego utrzymywania koryta cieku z wnioskami o uregulowanie i oczyszczenie koryta, sprzeciw wobec wydania zezwolenia na wprowadzanie ścieków do Targonki z uwagi na zalewanie gruntów przyległych, straty w oprawach i uniemożliwienie prawidłowego wykorzystania gruntów. Podnoszono też zarzut skażania gruntów.
W piśmie Nr WZM.EM.4046/13/14 z dnia 27 lutego 2014r. Dyrektor Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku podtrzymał swoje stanowisko zawarte w piśmie z dnia 21 stycznia 2014r., w którym uzgodnił operat wodnoprawny na szczególne korzystanie z wód polegające na odprowadzaniu ścieków z oczyszczalni w Mońkach oraz podtrzymał swoje dotychczasowe stanowisko w sprawie partycypacji w kosztach utrzymania rzeki Nereśl, określonej decyzją Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku Nr OŚ.II.621/69/97 z dnia 27 października 1997r. W swoim piśmie Dyrektor WZMiUW w Białymstoku wniósł o zobowiązanie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach, Monieckiej Spółdzielni Mleczarskiej i Burmistrza Moniek do podjęcia przedsięwzięć ograniczających negatywne oddziaływanie odprowadzanych ścieków na środowisko oraz ponoszenia odpowiedzialności materialnej za szkody wynikłe w stosunku do osób trzecich w wyniku zgodnego lub niezgodnego z pozwoleniem korzystania z cieku Targonka oraz nałożenia na zakład posiadający pozwolenie obowiązek wykonania stosownej ekspertyzy.
- Po przeanalizowaniu całości akt sprawy Organ stwierdził, iż spełnione są warunki do udzielenia pozwolenia wodnoprawnego.
Organ wydał pozwolenie wodnoprawne w oparciu o załączony do wniosku operat wodnoprawny, z którego wynika, że ścieki oczyszczone odprowadzane z oczyszczalni ścieków niosą zanieczyszczenia w wielkości i ilości nie stwarzającej zagrożenia dla ich odprowadzania do odbiornika i mogą być dopuszczone do wprowadzania do wód według obowiązującego Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 listopada 2014r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi oraz w sprawie substancji szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz. U. z 2014r., poz 1800). Na podstawie aktualnego stanu czystości wód rzeki Nereśl oraz badań jakości ścieków oczyszczonych odprowadzanych z oczyszczalni ścieków w Mońkach Organ stwierdził, że mają one nieznaczny wpływ na jakość wód powierzchniowych ze względu na stosunkowo niewielkie stężenie zanieczyszczeń w nich występujących oraz jakość wody w cieku Targonka i rzece Nereśl, co potwierdzone zostało załączonymi do operatu wynikami badań ścieków. Zdaniem tut. Organu wniesione uwagi i wnioski od mieszkańców posiadających grunty przy cieku Targanka są nieuzasadnione jak też nie ma potrzeby wykonywania ekspertyzy, którą sugerował Dyrektor Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku. Organ wziął pod uwagę wyrok Sądu Rejonowego w Białymstoku, Sygn. akt:IC1420/12 z dnia 22 marca 2013r. i wyrok Sadu Okręgowego Sygn. akt IICa 547/13 z dnia 26 września 2013r. utrzymujący w mocy wyrok Sądu Rejonowego z dnia 22 marca 2013r. który ustalił, że prawo własności cieku Targonka, położonego na obszarze Gminy Mońki, przysługuje Skarbowi Państwa. Uprawnienia właścicielskie w stosunku do przedmiotowego cieku powinny być wykonywane przez Marszałka Województwa Podlaskiego – Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku, który powinien uregulować sprawy własnościowe cieku Targonka i zadbać o jego konserwacje. Decyzją Nr ASI. 6341.35. 2013 z dnia 10 marca 2014r. udzielono Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach pozwolenia wodnoprawnego na szczególne korzystanie z wód, polegające na odprowadzaniu ścieków z oczyszczalni ścieków w Mońkach do cieku Targonka.
- Od w/w decyzji strony wniosły odwołania do Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie.
Ustosunkowując się do zarzutów, podniesionych w odwołaniu uznano je za nieuzasadnione, gdyż decyzję podjęto na podstawie operatu wodnoprawnego sporządzonego przez biegłych. Ponadto wzięto pod uwagę cytowane wyżej wyroki Sądu Rejonowego i Sądu Okręgowego w Białymstoku, które jednoznacznie przypisały prawa własności cieku Targonka dla Skarbu Państwa, w imieniu którego uprawnienia właścicielskie winien wykonywać Marszałek Województwa Podlaskiego - Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku. Z operatu wodnoprawnego wynika, że ścieki oczyszczone odprowadzane z oczyszczalni ścieków niosą zanieczyszczenia w ilości nie stwarzającej zagrożenia dla cieku Targonka. Mają one nieznaczny wpływ na jakość wód powierzchniowych, ze względu na stosunkowo niewielkie stężenie zanieczyszczeń w nich występujących. Potwierdzają to załączone do operatu wyniki badań. Sprawa uregulowania i przyjęcia cieku Targonka zgodnie z wyrokiem sądu jest w gestii Marszałka Województwa Podlaskiego, który jest właścicielem tych wód.
5) W wyniku rozpatrzenia odwołań, decyzją Nr 411/D/NN/15 z dnia 2 lipca 2015r. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie uchylił zaskarżoną decyzję w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji, stwierdzając m.in. brak w dokumentacji operatu wodnoprawnego ustalenia zasięgu oddziaływania planowanego korzystania z wód, a co za tym idzie prawidłowego ustalenia kręgu stron postępowania.
W dniu 18 września 2015r. Starostwo Powiatowe w Mońkach przystąpiło do ponownego rozpatrzenia sprawy, wzywając Wnioskodawcę do uzupełnienia w terminie 14 dni od otrzymania wezwania następujących dokumentów:
1) Uzupełnionego operatu wodnoprawnego w części opisowej i graficznej dotyczącej zasięgu oddziaływania zamierzonego korzystania z wód z podaniem siedzib i adresów ich właścicieli. (Z uwagi na fakt, iż ciek Targonka nie posiada ustalonej linii brzegowej na odcinku miasta Mońki i obrębu Ciesze, organ zauważył, że konieczne jest uzupełnienie operatu o uzgodnienia ze wszystkimi właścicielami działek, przez które ten ciek przepływa, bądź wystąpienie z wnioskiem do tut Organu o przeprowadzenie odrębnego postępowania jakim jest ustalenie linii brzegowej dla przedmiotowego cieku).
2) Uzupełnienia w części opisowej operatu wodnoprawnego, informacji na temat ustaleń wynikających z planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, a także określenie wpływu gospodarki wodnej zakładu na wody powierzchniowe oraz podziemne, w szczególności na stan tych wód i realizację celów środowiskowych dla nich określonych. Ponadto w operacie należy dokonać analizy wpływu odprowadzanych ścieków na środowisko w kontekście zapisów Planu gospodarowania wodami na obszarze gospodarowania Wisły.
Wnioskiem nr ZGKiM.OŚ z dnia 30 września 2015r. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach zwrócił się z prośbą o przedłużenie terminu uzupełnienia dokumentów do końca grudnia 2015r., z uwagi na opracowywanie wniosku dotyczącego ustalenia linii brzegowej cieku Targonka. Tut. Organ przychylił się do prośby Wnioskodawcy i ustalił termin załatwienia sprawy do końca stycznia 2016r. W dniu 28 grudnia 2015r. Dyrektor Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Mońkach złożył ponowną prośbę o przedłużenie terminu uzupełnienia dokumentów do 30 kwietnia 2016r. Z uwagi na złożony wniosek o ustalenie linii brzegu dla cieku Targonka, które to rozstrzygnięcie będzie miało znaczenie dla prowadzonego postępowania dotyczącego odprowadzania oczyszczonych ścieków do cieku Targonka tut. Organ przychylił się do prośby Wnioskodawcy.
W obecnej chwili sprawa pozostaje w toku. Wobec faktu, że nie zapadły ze strony tut. Organu – Starosty Monieckiego wiążące, ostateczne i prawomocne decyzje, które wywołałyby skutki formalnoprawne wiążące Wnioskodawcę i strony postępowania, nie ma podstaw do uznania zarzutów w stosunku do działań Starosty Monieckiego w zakresie objętym skargą w związku z prowadzonym postępowaniem administracyjnym o wydanie zezwolenia na odprowadzanie oczyszczonych ścieków z oczyszczalni w Mońkach do cieku Targonka za uzasadnione.
Nadmienia się, że w pozostałym zakresie zarzutów Rada Powiatu w Mońkach nie jest organem właściwym do ich rozpatrzenia.
Metryka strony