XXXV_178_10

UCHWAŁA NR XXXV/178/10
RADY POWIATU W MOŃKACH
z dnia 3 marca 2010 r.

w sprawie skargi Pana ............................ zam. ...........................na działania Starosty Monieckiego, jako organu sprawującego nadzór nad Gminną Spółką Wodną „Jaskranka” w Knyszynie.

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 92, poz. 753, Nr 157, poz. 1241), w związku z art. 223 § 1 i 229 pkt 4 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682, Nr 181, poz. 1524, z 2008 r. Nr 229, poz. 1539, z 2009 r. Nr 195, poz. 1501, Nr 216, poz. 1676) uchwala się, co następuje:
§ 1. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego w sprawie skargi Pana ...........................na działania Starosty Monieckiego, jako organu sprawującego nadzór nad Gminną Spółką Wodną „Jaskranka” w Knyszynie, skargę uznaje się za bezzasadną.
§ 2. Uzasadnienie uchwały stanowi Załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady Powiatu
Elżbieta Kraszewska




Załącznik do uchwały Nr XXXV/178/10
Rady Powiatu w Mońkach
z dnia 3 marca 2010 r.

UZASADNIENIE

Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego w sprawie skargi Pana ...........................na działania Starosty Monieckiego, jako organu sprawującego nadzór nad Gminną Spółką Wodną „Jaskranka” w Knyszynie - nie znaleziono podstaw do uznania skargi za zasadną.
W dniu 25 stycznia 2010 r. do Starostwa Powiatowego w Mońkach wpłynęło pismo Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku przekazujące zażalenie Pana ..........................., gm. Knyszyn na czynności Starosty Monieckiego podjęte w zakresie nadzoru nad działalnością Gminnej Spółki Wodnej „Jaskranka” w Knyszynie, celem załatwienia przez Radę Powiatu w Mońkach jako skargi na czynności podjęte przez Starostę Monieckiego jako organu sprawującego nadzór nad działalnością spółek wodnych. Pismo interwencyjne Pana ...........................dotyczy niezadowolenia ze sposobu rozpatrzenia Jego sprawy w przedmiocie zróżnicowania składki na rzecz Gminnej Spółki Wodnej „Jaskranka” w Knyszynie. W dniu 3 lutego 2010 r. na sesji Rady Powiatu w Mońkach skarga została przekazana do Komisji Rewizyjnej, celem jej merytotycznego rozpoznania i przedstawienia Radzie Powiatu projektu uchwały w sprawie jej rozpatrzenia.
Komisja Rewizyjna Rady Powiatu w Mońkach na posiedzeniu w dniu 17 lutego 2010 r. rozpatrzyła merytorycznie skargę, zapoznając się nie tylko z ostatnim wnioskiem ale z całością dokumentacji związanej z pismami interwencyjnymi skarżącego na działalność przedmiotowej spółki wodnej i czynności podejmowane w ramach pełnionego nadzoru wobec GSW w Knyszynie przez Starostę Monieckiego, zgromadzonej w Starostwie Powiatowym w Mońkach i ustaliła:
Pan ...........................jest właścicielem gruntów zmeliorowanych – łąk położonych w obrębie wsi Czechowizna, gm.Knyszyn oznaczonych Nr geod.: 8 o pow. 2,0 ha i 42 o pow. 0,70 ha i z tego tytułu jest Członkiem Gminnej Spółki Wodnej „Jaskranka” w Knyszynie. Od 2003 roku Pan ...........................składał różnego rodzaju pisma interwencyjne związane z działalnością Gminnej Spółki Wodnej „Jaskranka” w Knyszynie i nadzorem Starosty nad tą działalnością. Początkowo skarżący dowodząc, że Jego grunta nie posiadają urządzeń melioracyjnych występował o wyłączenie tych gruntów z ewidencji gruntów zmeliorowanych. Ponieważ ewidencja melioracji wodnych szczegółowych jest w posiadaniu Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku Starosta przy rozpatrywaniu tej sprawy korzystał z pomocy tej jednostki, będącej jednostką organizacyjną Samorządu Województwa Podlaskiego. Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych uznał jednoznacznie, że grunty Pana ...........................znajdują się w całości w obszarze oddziaływania urządzeń melioracyjnych i pismem znak: WZM.EM.0551/21/04 z dnia 9 listopada 2004 roku odmówił wyłączenia działek o Nr geodezyjnych 8 i 42 położonych w obrębie wsi Czechowizna z obszaru zmeliorowanego. Wówczas Pan ..........................., pomimo iż nadal uważał, że nie powinien być Członkiem Gminnej Spółki Wodnej, zaczął składać wnioski do Starosty i do Marszałka Województwa Podlaskiego o zróżnicowanie składki na rzecz Gminnej Spółki Wodnej „Jaskranka” w Knyszynie adekwatnie do odnoszonych przez Niego korzyści z tytułu zmeliorowania łąk. Wobec odmowy tych organów zróżnicowania opłacanej przez Pana ...........................składki, uzasadnianej, że organem kompetentnym do dokonania tego jest Zarząd Gminnej Spółki Wodnej w Knyszynie, złożył zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku. SKO w Białymstoku stwierdziło, że Pan ...........................jako osoba wpisana na poczet członka spółki wodnej ma obowiązek uiszczać składki członkowskie ustalone przez spółkę, a władnym do ustalania ich wysokości jest tylko i wyłącznie spółka wodna. Na wniosek Starosty Monieckiego sprawą zróżnicowania składki należnej od Pana ........................... na rzecz Gminnej Spółki Wodnej „Jaskranka” w Knyszynie w dniu 20 czerwca 2008 r. zajmuje się Zarząd tej Spółki, odmawiając jej zróżnicowania z uwagi na jednakowe korzyści odnoszone przez skarżącego i pozostałych członków spółki posiadających zmeliorowane grunty na obiekcie Nereśl II (w skład tego obiektu wchodzą grunty stanowiące własność P. ...........................). Pan ........................... w lipcu 2008 r. żąda od Starosty Monieckiego podjęcia czynności w ramach nadzoru w celu zweryfikowania rozstrzygnięcia Zarządu Spółki Wodnej w zakresie zgodności z prawem. Niezadowolony z otrzymywanych odpowiedzi składa skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku. Sąd Administracyjny w Białymstoku wyrokiem Sygn.akt II SA/Bk 631/08 z dnia 15 stycznia 2009 r. skarge oddalił, uzasadniając, że Starosta sprawujacy nadzór nad Gminną Spółką Wodną „Jaskranka” w Knyszynie wyegzekwował od organów spółki fakt rozpoznania wniosków skarżącego. Na wynik tego rozpatrzenia Starosta nie ma wpływu. Pan ........................... składa dalsze wnioski o zróżnicowanie składki. W dniu 5 i 19 lutego 2009 roku skarżący kieruje kolejne pisma o zróżnicowanie składki. Uchwałą Nr 4/2009 z dnia 27 lutego 2009 roku Walne Zgromadzenie Delegatów GSW „Jaskranka” w Knyszynie postanawia nie róznicować wysokości składki za zmeliorowane grunty rolne stanowiące własność Pana ...........................z uwagi na jednakowe korzyści odnoszone przez wszystkich członków spółki posiadających zmeliorowane grunty położone na terenie działalnośći GSW.
Po raz kolejny Pan ...........................składa skargę do WSA w Białymstoku, ale skargę tę Sąd odrzuca.
Kolejno pismo w tej samej sprawie skarżący kieruje do Starosty Monieckiego w dniu 7 października 2009 roku i ponownie Zarząd Gminnej Spółki Wodnej w Knyszynie, po otrzymaniu pisma skarżącego od Starosty monieckiego, w dniu 13 listopada 2009 r. załatwia je negatywnie.
W dniu 20 listopada 2009 r. Pan ...........................wnosi do Starosty Monieckiego żądanie o wydanie decyzji w sprawie zróżnicowania składki, zarzucając jednocześnie WSA w Białymstoku wydanie błędnego wyroku. Na to żądanie udzielona zostaje odpowiedź informująca po raz kolejny o właściwym do załatwienia jego wniosku organie tj. GSW w Knyszynie, który swoje rozstrzygnięcia, zgodnie ze Statutem, zawiera w formie uchwał a nie decyzji.Wówczas Pan ...........................składa na tą odpowiedź zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, które traktuje je jako skargę na działalność Starosty Monieckiego w zakresie nadzoru nad działalnością Spółki Wodnej i przesyła je do rozpatrzenia Radzie Powiatu w Mońkach.
Z opisanego wyżej stanu faktycznego opartego na licznej dokumentacji zgromadzonej w sprawie w Starostwie Powiatowym w Mońkach, wynika, że Starosta Moniecki i prowadzący w jego imieniu sprawy z zakresu nadzoru nad spółkami wodnymi pracownicy Starostwa Powiatowego w Mońkach, wypełniają właściwie swoje funkcje nadzorcze wobec Gminnej Spółki Wodnej „Jaskranka” w Knyszynie. Starosta nie jest organem właściwym do ustalenia wysokości składki, którą ma uiszczać skarżący na rzecz spółki wodnej, której jest Członkiem. Panu ........................... w terminie udzielane są odpowiadzi na kolejne pisma, jest prawidłowo informowany o organach właściwych w tej sprawie. Egzekwowane jest załatwienie przez Gminną Spółkę Wodną w Knyszynie kierowanych do niej, za pośrednictwem Starosty pism, tak jak spowodowano w ramach nadzoru rozpatrzenie przez organy Spółki ostatniego pisma w przedmiotowej sprawie z dnia 7 października 2009 r.
Reasumując powyższe nie znajduje się podstaw do uznania skargi za zasadną.

Metryka strony

Udostępniający: Barbara Maciorowska - Kierownik Wydziału Organizacyjnego i Spraw Społecznych

Wytwarzający/odpowiadający: Anna Jóźwicka

Data wytworzenia: 2010-03-03

Wprowadzający: Anna Jóźwicka

Data wprowadzenia: 2010-03-04

Data modyfikacji: 2011-04-12

Opublikował: Anna Jóźwicka

Data publikacji: 2010-03-04