28_07_2023
Informacja z posiedzenia Zarządu w dniu 28.07.2023 r.:
1. Zarząd, na wniosek mieszkańców, jednogłośnie wyraził zgodę na rozbiórkę starego przystanku autobusowego we wsi Kołodzież. Przystanek nie jest użytkowany.
2. Zarząd podpisał Aneks Nr 2 do Porozumienia Nr 6/2021 aneksowanego w dniu 02.08.2022 r. w sprawie przyjęcia dziecka pochodzącego z terenu Powiatu Białostockiego do rodziny zastępczej niezawodowej funkcjonującej na terenie Powiatu Monieckiego oraz warunków jego pobytu i wysokości wydatków na jego opiekę i wychowanie.
3. W związku z likwidacją Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Mońkach Dyrektor ZSOiZ w Mońkach zwrócił się z prośbą o przekazanie środków trwałych na rzecz szkoły będących w zasobach PCPR, które zostały kupione na rzecz funkcjonowania OIK w Mońkach a w przyszłości mogą posłużyć do wyposażenia mieszkania dla osób potrzebujących. Zarząd jednogłośnie wyraził zgodę.
4. Zarząd jednogłośnie przyjął projekt uchwały Rady Powiatu w Mońkach zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych i wysokości środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na realizację powyższych zadań w 2023 roku.
5. Zarząd rozpatrzył wniosek w sprawie zmiany w zakresie wynagrodzenia umowy Nr ASI.273.4.20222 z dnia 18.03.2022 r. na termomodernizację budynków Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Mońkach. Po dokonaniu analizy postępowania przetargowego oraz analizie realizacji kontraktu Zarząd przyjął stanowisko, że w tym konkretnym przypadku dokonanie zmiany umowy na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej Pzp) jest nieuzasadnione.
Zgodnie z art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp dopuszczalna jest zmiana umowy polegająca na waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy jeżeli konieczność zmiany umowy spowodowana jest okolicznościami, których zamawiający , działając z należytą starannością , nie mógł przewidzieć, o ile zmiana nie modyfikuje ogólnego charakteru umowy a wzrost ceny spowodowany każdą kolejną zmianą nie przekracza 50 % wartości pierwotnej umowy.
Wykonawca wskazał okoliczności, które negatywnie wpłynęły na realizację umowy:
- znaczące wzrosty cen materiałów budowlanych;
- przerwane łańcuchy dostaw,
- problemy z dostępnością materiałów,
- znaczący wzrost kosztów transportu,
- szalejąca inflacja.
Powyższe warunki rynkowe występowały już na etapie składania ofert , a zatem Wykonawca powinien je uwzględnić przy kalkulacji oferty. Jeżeli obiektywnie można było przewidzieć zaistnienie określonych zjawisk gospodarczych , wprowadzenie zmian do umowy w oparciu o dyspozycję przepisu 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp nie jest możliwe.
Okolicznością skutkującą koniecznością wprowadzenia zmiany umowy nie może być również realizacja inwestycji w formule „zaprojektuj i wybuduj” , nie jest to okoliczność o charakterze przekraczającym standardowe ryzyka związane z realizacją kontraktu. Uwzględnienie określonych ryzyk kontraktowych wynikających ze specyfiki zamawianych robót budowlanych jest obowiązkiem każdego podmiotu składającego ofertę . Specyfiką kalkulacji oferty w formule „zaprojektuj i wybuduj” jest uwzględnienie ok. 10 % na roboty nieprzewidziane aby prawidłowo i zgodnie ze sztuką budowlaną wykonać przedmiot umowy.
Zamawiający nie może też uznać wskazanej przez wykonawcę przesłanki konieczności zmiany umowy cyt: „Bez wprowadzenia zmian dalsza realizacja umowy będzie niemożliwa”. Proces realizacji umowy przebiegał bez zakłóceń (wykonawca nie przerwał robót ani nie zszedł z placu budowy”) , w rezultacie którego roboty budowlane zostały wykonane zgodnie z zawartą umową.
Poza tym na etapie postępowania przetargowego Zamawiający kształtując warunki umowy przewidział waloryzację wynagrodzenia, w przypadku zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją niniejszej umowy. Podstawą prawidłowej kalkulacji oferty są warunki określone w dokumentacji zamówienia , w tym projektu umowy.
Przedłożone przez Wykonawcę dokumenty nie potwierdzają drastycznego wzrostu cen transportu. Znacząca część materiałów budowlanych została dostarczona przez miejscowych dostawców .
W dołączonych do wniosku dokumentach Wykonawca nie wskazał na rzeczywisty wzrost cen i kosztów w odniesieniu do realizowanej inwestycji a jedynie posługiwał się przypadkowymi dokumentami wskazującymi na ogólny wzrost cen w kraju.
W związku z powyższym, na podstawie przeprowadzonej analizy zaistniałych okoliczności, Zamawiający - Powiat Moniecki nie ma podstaw faktycznych i prawnych do uwzględnienia wniosku Wykonawcy o zwiększenie wynagrodzenia umownego na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 4 , z uwagi na brak przesłanek wykazujących konieczność zmiany umowy.
6. Zarząd jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2023 r.
7. Zarząd jednogłośnie podjął Uchwałę w sprawie zmiany planu finansowego dla rachunku środków z Funduszu Pomocy.
8. Zarząd jednogłośnie podjął Uchwałę w sprawie upoważnienia Pana Sebastiana Kulikowskiego – Dyrektora PUP w Mońkach do podpisania umowy/aneksów do umowy z Ministrem Rodziny i Polityki Społecznej (Ministrem właściwym ds. pracy) dotyczącej realizacji projektu pilotażowego: „Czas na Młodych – punkty doradztwa dla młodzieży. Doradztwo Zawodowe 2.0.” finansowanego z środków rezerwy Funduszu Pracy oraz do podejmowania wszelkich czynności prawnych i finansowych związanych z jego realizacją.
Podczas nieobecności Pana Sebastiana Kulikowskiego Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy
w Mońkach udziela się Pani Izabeli Klisz - Zastępcy Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy
w Mońkach, upoważnienia do podpisania umowy/aneksów do umowy z Ministrem Rodziny i Polityki Społecznej (ministrem właściwym ds. pracy) dotyczącej realizacji projektu pilotażowego: „Czas na Młodych – punkty doradztwa dla młodzieży. Doradztwo Zawodowe 2.0” finansowanego z środków rezerwy Funduszu Pracy oraz podejmowania wszelkich niezbędnych działań związanych z realizacją projektu pilotażowego.
9. Zarząd jednogłośnie udzielił pełnomocnictwa kierownikowi projektu Panu Arkadiuszowi Dróżdż do uzyskania wszystkich niezbędnych uzgodnień i pozwoleń na „Opracowania dokumentacji projektowej na przebudowę mostu na rzece Biebrza w ciągu drogi powiatowej Nr 2624B ul. Rybacka w miejscowości Goniądz”.
10. Zarząd jednogłośnie wyraził zgodę na złożenie wniosku na dofinansowanie w ramach programu Klasa z drewna realizowanego przez Centrum Informacyjne Lasów Państwowych. Projekt zakładać będzie organizację zajęć terenowych, żywych lekcji przyrody oraz przygotowanie terenu do prowadzenia rekreacji lub zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem surowca naturalnego jakim jest drewno w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach.
11. Zarząd jednogłośnie wyraził zgodę na rozszerzenie zakresu prac dla inwestycji realizowanej przez firmę PROBET na podstawie umowy Nr WD.273.12.2022 z dnia 13.12.2022 r. dotyczącej modernizacji drogi powiatowej Nr 1368 B Dziękonie – Boguszewo – Peńskie – Zastocze – Krypno Kościelne. W wyniku bardzo mocno pogłębiającej się w ostatnich miesiącach degradacji nawierzchni skrzyżowań w miejscowości Boguszewo i Dziękonie stwarzającej realne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego występuje pilna konieczność podjęcia prac związanych z poprawą infrastruktury drogowej w w/w miejscach. W związku z trwającą realizacją modernizacji drogi powiatowej Nr 1368 B Dziękonie – Boguszewo – Peńskie – Zastocze – Krypno Kościelne Wydział Dróg wystąpił do wykonawcy o skosztorysowanie niezbędnych prac. Firma Probet przestawiła kosztorysy, obejmujące oczekiwany zakres. Suma Kosztów nie przekracza 15% pierwotnej wartości zamówienia. Zamawiający ma możliwość wprowadzenia takich zmian na podstawie art. 455 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) – „Dopuszczalne są zmiany umowy bez przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia , których łączna wartość jest mniejsza niż progi unijne oraz jest niższa niż 15 % wartości pierwotnej umowy w przypadku zamówień na roboty budowlane a zmiany te nie powodują zmiany ogólnego charakteru umowy”.
W konsekwencji Zarząd przyjął projekt uchwały Rady Powiatu dotyczącej zwiększenia planu dochodów budżetu powiatu w dz. 600 – Transport i łączność, rozdz. 60014 – Drogi publiczne powiatowe § 6370 - Środki otrzymane z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na realizację zadań inwestycyjnych o kwotę 288.494 zł, na zadanie pn. „Modernizacja drogi powiatowej Nr 1368 B Dziękonie – Boguszewo – Peńskie – Zastocze – Krypno Kościelne” i jednocześnie zwiększenia planu wydatków budżetu powiatu w dz. 600, rozdz. 60014 – Drogi publiczne powiatowe o kwotę § 6370 - Wydatki poniesione ze środków z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na realizację zadań inwestycyjnych o kwotę 288.494 zł w związku z rozszerzeniem zakresu prac na w/w zadanie.
12. Zarząd jednogłośnie podjął Uchwałę w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Pływalni Powiatowej w Mońkach. W Regulaminie Organizacyjnym Pływalni Powiatowej w Mońkach stanowiącym załącznik do Uchwały Nr 41/84/11 Zarządu Powiatu w Mońkach z dnia 28 września 2011r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Pływalni Powiatowej w Mońkach zmienionej Uchwałą Nr 88/106/12 z dnia 17 września 2012r., Uchwałą Nr 131/268/13 z 26 września 2013r. i Uchwałą Nr 24/37/15 z dnia 17 czerwca 2015r. § 9 otrzymuje brzmienie:
„§ 9. Pracownicy Pływalni Powiatowej w Mońkach zatrudniani są przez Dyrektora
Pływalni na stanowiskach, adekwatnych do zakresu merytorycznego wykonywanej pracy, określonych w Dziale II Tabela „D” do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 maja 2023r. zmieniającego rozporządzenie w spawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1102).
1. Zarząd zapoznał się również z przysłaną 28.07.2023r prośbą firmy ViaAmbra Sebastian Grabiński o wydłużenie terminu realizacji umowy WD.272.21.2022 z dnia 4 listopada 2022r. wykonania dokumentacji projektowej wraz z pozwoleniami dla inwestycji drogowych przygotowywanych w ramach zagospodarowania poscaleniowego na obrębach Przytulanka, Ciesze i Rusaki. Po zreferowaniu przez Kierownika Wydziału Dróg przebiegu procesu realizacji umowy i zapoznaniu się z uzasadnieniem, jakie zostało przytoczone przez firmę ViaAmbra Sebastian Grabiński Zarząd podjął decyzję o zgodzie na wydłużenie terminu realizacji przedmiotowej umowy do 31.10.2023r.
W związku z zarejestrowaniem przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji dwóch Związków Powiatowo-Gminnych „Jaświły” i „Goniądz” Zarząd przyjął projekty Uchwał w sprawie wyboru reprezentantów do Zgromadzenia Związków.
Ponadto Zarząd przyjął projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w budżecie na 2023 r.
Zarząd jednogłośnie wyraził też zgodę na złożenie następujących wniosków:
- do Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych:
1. „Poprawa efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej należących do Powiatu"
Przewidywana wartość inwestycji: 2.221.666,67 zł
Dofinansowanie: 1.999.500,00 zł
Wkład własny: 222.166,67 zł (wkład własny 10 % wartości inwestycji)
2. „Modernizacja infrastruktury drogowej i przestrzeni użyteczności publicznej na terenie Powiatu Monieckiego"
Przewidywana wartość inwestycji: 8.420.526,32 zł
Dofinansowanie: 7.999.500,00 zł
Wkład własny: 421.026,32 zł (wkład własny 5 % wartości inwestycji)
3. „Poprawa efektywności energetycznej Zakładu Opiekuńczo - Leczniczego w Samodzielnym Publicznym"
Przewidywana wartość inwestycji: 22.222.222,22 zł
Dofinansowanie: 20.000.000,00 zł
Wkład własny: 2.222.222,22 zł (wkład własny 10 % wartości inwestycji)
Całkowita wartość złożonych ww. wniosków: 32 864 415,21 zł
Wartość dofinansowania: 29 999 000,00 zł
Wartość wkładu własnego: 2.865.415,21 zł
- do Rządowego Programu Ochrony Zabytków:
1. „Odbudowa zabytku jakim jest Fort II Zarzeczny etap 2"
Przewidywana wartość inwestycji: 306.122,45 zł
Dofinansowanie: 300.000,00 zł
Wkład własny: 6.122,45 zł (wkład własny 2 % wartości inwestycji)
2. „Odbudowa zabytku jakim jest Fort II Zarzeczny etap 3"
Przewidywana wartość inwestycji: 1.020.408,16 zł Dofinansowanie: 1.000.000,00 zł
Wkład własny: 20.408,16 zł (wkład własny 2 % wartości inwestycji)
3. „Odbudowa zabytku jakim jest Fort II Zarzeczny etap 4"
Przewidywana wartość inwestycji: 3.570.918,37 zł Dofinansowanie: 3.499.500,00 zł
Wkład własny: 71.418,37 zł (wkład własny 2 % wartości inwestycji)
Całkowita wartość złożonych ww. wniosków: 4 897 448,98 zł
Wartość dofinansowania: 4 799 500,00 zł
Wartość wkładu własnego: 97 948,98 zł
Metryka strony