28_07_2023

Informacja z posiedzenia Zarządu w dniu 28.07.2023 r.:

1.       Zarząd, na wniosek mieszkańców, jednogłośnie wyraził zgodę na rozbiórkę starego przystanku autobusowego we wsi Kołodzież. Przystanek nie jest użytkowany.

2.       Zarząd podpisał Aneks Nr 2 do Porozumienia Nr 6/2021 aneksowanego w dniu 02.08.2022 r. w sprawie przyjęcia dziecka pochodzącego z terenu Powiatu Białostockiego do rodziny zastępczej niezawodowej funkcjonującej na terenie Powiatu Monieckiego oraz warunków jego pobytu i wysokości wydatków na jego opiekę i wychowanie.

3.       W związku z likwidacją Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Mońkach Dyrektor ZSOiZ w Mońkach zwrócił się z prośbą o przekazanie środków trwałych na rzecz szkoły będących w zasobach PCPR, które zostały kupione na rzecz funkcjonowania OIK w Mońkach a w przyszłości mogą posłużyć  do wyposażenia mieszkania dla osób potrzebujących. Zarząd jednogłośnie wyraził zgodę.

4.       Zarząd jednogłośnie przyjął projekt uchwały Rady Powiatu w Mońkach zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych i wysokości środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na realizację powyższych zadań w 2023 roku.

5.       Zarząd rozpatrzył wniosek w sprawie  zmiany w zakresie  wynagrodzenia  umowy   Nr  ASI.273.4.20222  z dnia 18.03.2022 r. na termomodernizację  budynków  Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Mońkach. Po  dokonaniu  analizy postępowania  przetargowego oraz   analizie  realizacji   kontraktu Zarząd przyjął stanowisko, że w tym konkretnym przypadku dokonanie  zmiany umowy  na podstawie  art. 455 ust. 1 pkt  4 ustawy Prawo zamówień  publicznych (dalej Pzp)  jest  nieuzasadnione.

Zgodnie  z  art. 455 ust. 1 pkt 4  ustawy  Pzp dopuszczalna  jest  zmiana  umowy polegająca  na   waloryzacji wynagrodzenia  wykonawcy jeżeli konieczność  zmiany  umowy    spowodowana jest  okolicznościami, których  zamawiający  , działając   z należytą  starannością   , nie  mógł  przewidzieć, o ile  zmiana   nie  modyfikuje  ogólnego  charakteru umowy a wzrost ceny spowodowany każdą  kolejną  zmianą   nie  przekracza 50 %  wartości pierwotnej umowy.

 Wykonawca  wskazał okoliczności, które  negatywnie  wpłynęły na realizację  umowy:

- znaczące  wzrosty  cen materiałów  budowlanych;

- przerwane  łańcuchy dostaw,

- problemy z dostępnością materiałów,

- znaczący wzrost  kosztów  transportu,

- szalejąca inflacja.

Powyższe warunki rynkowe  występowały już na  etapie  składania ofert , a zatem   Wykonawca powinien je uwzględnić   przy kalkulacji  oferty. Jeżeli  obiektywnie   można było   przewidzieć zaistnienie  określonych zjawisk  gospodarczych , wprowadzenie   zmian  do  umowy  w oparciu    o dyspozycję  przepisu  455 ust. 1 pkt  4 ustawy  Pzp    nie jest  możliwe.

Okolicznością skutkującą   koniecznością    wprowadzenia  zmiany  umowy  nie  może  być również realizacja inwestycji    w  formule „zaprojektuj i wybuduj” , nie jest  to okoliczność o charakterze  przekraczającym   standardowe  ryzyka  związane  z realizacją  kontraktu. Uwzględnienie  określonych ryzyk  kontraktowych wynikających     ze  specyfiki  zamawianych  robót  budowlanych  jest obowiązkiem    każdego  podmiotu    składającego  ofertę . Specyfiką  kalkulacji  oferty w formule  „zaprojektuj i wybuduj” jest  uwzględnienie   ok. 10 %  na  roboty  nieprzewidziane aby  prawidłowo i zgodnie  ze sztuką  budowlaną   wykonać przedmiot  umowy.

Zamawiający nie  może  też  uznać  wskazanej  przez  wykonawcę przesłanki  konieczności  zmiany  umowy cyt: „Bez wprowadzenia   zmian  dalsza realizacja    umowy  będzie  niemożliwa”. Proces  realizacji  umowy przebiegał  bez  zakłóceń (wykonawca  nie przerwał  robót  ani nie zszedł z placu  budowy”) ,  w rezultacie   którego  roboty  budowlane  zostały  wykonane  zgodnie z zawartą  umową.

 Poza tym  na etapie  postępowania  przetargowego Zamawiający  kształtując  warunki  umowy przewidział   waloryzację  wynagrodzenia,   w przypadku  zmiany   cen materiałów   lub kosztów związanych  z realizacją   niniejszej   umowy. Podstawą prawidłowej kalkulacji oferty są  warunki  określone  w dokumentacji  zamówienia  , w tym  projektu  umowy.

Przedłożone  przez  Wykonawcę  dokumenty  nie potwierdzają  drastycznego wzrostu  cen  transportu. Znacząca  część  materiałów budowlanych  została  dostarczona  przez miejscowych  dostawców .

W dołączonych  do wniosku  dokumentach  Wykonawca nie  wskazał  na rzeczywisty wzrost  cen i kosztów w odniesieniu do  realizowanej inwestycji a jedynie  posługiwał się   przypadkowymi dokumentami wskazującymi   na ogólny wzrost  cen  w kraju.

           W związku z powyższym,  na podstawie  przeprowadzonej analizy zaistniałych okoliczności,   Zamawiający -  Powiat  Moniecki nie ma podstaw  faktycznych i prawnych do uwzględnienia   wniosku   Wykonawcy  o  zwiększenie    wynagrodzenia  umownego  na podstawie   art. 455 ust. 1 pkt  4 , z uwagi  na  brak  przesłanek  wykazujących  konieczność zmiany umowy.  

6. Zarząd jednogłośnie podjął uchwałę w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2023 r.  

7. Zarząd jednogłośnie podjął Uchwałę w sprawie zmiany planu finansowego dla rachunku środków z Funduszu Pomocy.

8. Zarząd jednogłośnie podjął Uchwałę w sprawie upoważnienia Pana Sebastiana Kulikowskiego – Dyrektora PUP w Mońkach do podpisania umowy/aneksów do umowy z Ministrem Rodziny i Polityki Społecznej (Ministrem właściwym ds. pracy) dotyczącej realizacji projektu pilotażowego: „Czas na Młodych – punkty doradztwa dla młodzieży. Doradztwo Zawodowe 2.0.” finansowanego z środków rezerwy Funduszu Pracy oraz do podejmowania wszelkich czynności prawnych i finansowych związanych z jego realizacją.

Podczas nieobecności Pana Sebastiana Kulikowskiego Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy
w Mońkach udziela się Pani Izabeli Klisz - Zastępcy Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy
w Mońkach, upoważnienia do podpisania umowy/aneksów do umowy z Ministrem Rodziny i Polityki Społecznej (ministrem właściwym ds. pracy) dotyczącej realizacji projektu pilotażowego: „Czas na Młodych – punkty doradztwa dla młodzieży. Doradztwo Zawodowe 2.0” finansowanego z środków rezerwy Funduszu Pracy oraz podejmowania wszelkich niezbędnych działań związanych z realizacją projektu pilotażowego.

9. Zarząd jednogłośnie udzielił pełnomocnictwa kierownikowi projektu Panu Arkadiuszowi Dróżdż do uzyskania wszystkich niezbędnych uzgodnień i pozwoleń na  „Opracowania dokumentacji projektowej na przebudowę mostu na rzece Biebrza w ciągu drogi powiatowej Nr 2624B ul. Rybacka w miejscowości Goniądz”.

10. Zarząd jednogłośnie wyraził zgodę na złożenie wniosku na dofinansowanie w ramach programu Klasa z drewna realizowanego przez Centrum Informacyjne Lasów Państwowych. Projekt zakładać będzie organizację zajęć terenowych, żywych lekcji przyrody oraz przygotowanie terenu do prowadzenia rekreacji lub zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem surowca naturalnego jakim jest drewno w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach.

11. Zarząd jednogłośnie wyraził  zgodę na rozszerzenie zakresu prac dla inwestycji realizowanej przez firmę PROBET na podstawie umowy  Nr WD.273.12.2022  z dnia 13.12.2022 r. dotyczącej modernizacji  drogi powiatowej  Nr  1368 B  Dziękonie – Boguszewo – Peńskie – Zastocze – Krypno Kościelne. W wyniku bardzo mocno pogłębiającej się w ostatnich miesiącach degradacji nawierzchni skrzyżowań w miejscowości Boguszewo i Dziękonie stwarzającej realne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego występuje pilna konieczność podjęcia prac związanych z poprawą infrastruktury drogowej w w/w miejscach. W związku z trwającą realizacją modernizacji  drogi powiatowej  Nr  1368 B  Dziękonie – Boguszewo – Peńskie – Zastocze – Krypno Kościelne Wydział Dróg wystąpił do wykonawcy o skosztorysowanie niezbędnych prac. Firma Probet przestawiła kosztorysy, obejmujące oczekiwany zakres. Suma Kosztów nie przekracza 15% pierwotnej wartości zamówienia. Zamawiający ma możliwość wprowadzenia takich  zmian  na podstawie art. 455 ust. 2  ustawy  z dnia  11 września 2019 r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz. U  z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) – „Dopuszczalne  są  zmiany  umowy  bez przeprowadzenia  nowego postępowania  o  udzielenie  zamówienia , których łączna  wartość jest  mniejsza  niż  progi unijne  oraz  jest  niższa   niż 15 % wartości pierwotnej umowy w przypadku  zamówień na roboty  budowlane  a  zmiany te nie powodują  zmiany ogólnego  charakteru umowy”.

W konsekwencji Zarząd przyjął projekt uchwały Rady Powiatu dotyczącej zwiększenia planu dochodów budżetu powiatu w dz. 600 – Transport i łączność, rozdz. 60014 – Drogi publiczne powiatowe § 6370 - Środki otrzymane z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na realizację zadań inwestycyjnych o kwotę 288.494 zł, na zadanie pn.  „Modernizacja drogi powiatowej Nr 1368 B Dziękonie – Boguszewo – Peńskie – Zastocze – Krypno Kościelne” i jednocześnie zwiększenia planu wydatków budżetu powiatu w dz. 600, rozdz. 60014 – Drogi publiczne powiatowe o kwotę § 6370 - Wydatki poniesione ze środków z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na realizację zadań inwestycyjnych o kwotę 288.494 zł w związku z rozszerzeniem  zakresu prac na w/w zadanie.

 12. Zarząd jednogłośnie podjął Uchwałę w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Pływalni Powiatowej w Mońkach. W Regulaminie Organizacyjnym Pływalni Powiatowej w Mońkach stanowiącym załącznik do Uchwały Nr 41/84/11 Zarządu Powiatu w Mońkach z dnia 28 września 2011r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Pływalni Powiatowej w Mońkach zmienionej Uchwałą Nr 88/106/12 z dnia 17 września 2012r., Uchwałą Nr 131/268/13 z 26 września 2013r. i Uchwałą Nr 24/37/15 z dnia 17 czerwca 2015r. § 9 otrzymuje brzmienie:

„§ 9. Pracownicy Pływalni Powiatowej w Mońkach zatrudniani są przez Dyrektora

Pływalni na stanowiskach, adekwatnych do zakresu merytorycznego wykonywanej pracy, określonych w Dziale II Tabela „D” do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 maja 2023r. zmieniającego rozporządzenie w spawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1102).

1.       Zarząd zapoznał się również z przysłaną 28.07.2023r prośbą firmy ViaAmbra Sebastian Grabiński o wydłużenie terminu realizacji umowy WD.272.21.2022 z dnia 4 listopada 2022r. wykonania dokumentacji projektowej wraz z pozwoleniami dla inwestycji drogowych przygotowywanych w ramach zagospodarowania poscaleniowego na obrębach Przytulanka, Ciesze i Rusaki. Po zreferowaniu przez Kierownika Wydziału Dróg przebiegu procesu realizacji umowy i zapoznaniu się z uzasadnieniem, jakie zostało przytoczone przez firmę ViaAmbra Sebastian Grabiński Zarząd podjął decyzję o zgodzie na wydłużenie terminu realizacji przedmiotowej umowy do 31.10.2023r.

W związku z zarejestrowaniem przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji dwóch Związków Powiatowo-Gminnych „Jaświły” i „Goniądz” Zarząd przyjął projekty Uchwał w sprawie wyboru reprezentantów do Zgromadzenia Związków.

Ponadto Zarząd przyjął projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zmian w budżecie na 2023 r.

Zarząd jednogłośnie wyraził też zgodę na złożenie następujących wniosków:

- do Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych:

1.       „Poprawa efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej należących do Powiatu"

Przewidywana wartość inwestycji: 2.221.666,67 zł

Dofinansowanie: 1.999.500,00 zł

Wkład własny: 222.166,67 zł (wkład własny 10 % wartości inwestycji)

2.      „Modernizacja infrastruktury drogowej i przestrzeni użyteczności publicznej na terenie Powiatu Monieckiego"

Przewidywana wartość inwestycji: 8.420.526,32 zł

Dofinansowanie: 7.999.500,00 zł

Wkład własny: 421.026,32 zł (wkład własny 5 % wartości inwestycji)

3.      „Poprawa efektywności energetycznej Zakładu Opiekuńczo - Leczniczego w Samodzielnym Publicznym"

Przewidywana wartość inwestycji: 22.222.222,22 zł

Dofinansowanie: 20.000.000,00 zł

Wkład własny: 2.222.222,22 zł (wkład własny 10 % wartości inwestycji)

Całkowita wartość złożonych ww. wniosków: 32 864 415,21 zł

Wartość dofinansowania: 29 999 000,00 zł

Wartość wkładu własnego: 2.865.415,21 zł

- do Rządowego Programu Ochrony Zabytków:

1. „Odbudowa zabytku jakim jest Fort II Zarzeczny etap 2"

Przewidywana wartość inwestycji: 306.122,45 zł

Dofinansowanie: 300.000,00 zł

Wkład własny: 6.122,45 zł (wkład własny 2 % wartości inwestycji)

2.      „Odbudowa zabytku jakim jest Fort II Zarzeczny etap 3"

Przewidywana wartość inwestycji: 1.020.408,16 zł Dofinansowanie: 1.000.000,00 zł

Wkład własny: 20.408,16 zł (wkład własny 2 % wartości inwestycji)

3.      „Odbudowa zabytku jakim jest Fort II Zarzeczny etap 4"

Przewidywana wartość inwestycji: 3.570.918,37 zł Dofinansowanie: 3.499.500,00 zł

Wkład własny: 71.418,37 zł (wkład własny 2 % wartości inwestycji)

Całkowita wartość złożonych ww. wniosków: 4 897 448,98 zł

Wartość dofinansowania: 4 799 500,00 zł

Wartość wkładu własnego: 97 948,98 zł

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Mońkach

Wytwarzający/odpowiadający: Biuro Rady

Data wytworzenia: 2023-07-28

Wprowadzający: Anna Jóźwicka

Data modyfikacji: 2023-08-24

Opublikował: Anna Jóźwicka

Data publikacji: 2023-08-24