Wydział Organizacyjny i Spraw Społecznych
Adres: ul. Słowackiego 5a, 19-100 Mońki
Dane teleadresowe:
Godziny pracy wydziału:
poniedziałek - piątek - w godz. 7.30 - 15.30
-
Kierownik: Barbara Jolanta Maciorowska
-
Do podstawowych zadań Wydziału Organizacyjnego i Spraw Społecznych należy:
1) W zakresie obsługi Kancelarii i Sekretariatu Starostwa:
a) przyjmowanie korespondencji i przesyłek wpływających bezpośrednio do Starostwa, odbieranie jej od operatora pocztowego, odbieranie poczty EZD, ePUAP i e-mail;
b) przekazywanie korespondencji wpływającej do dekretacji Staroście, Wicestaroście lub Sekretarzowi;
c) przekazywanie korespondencji do załatwienia przez komórki organizacyjne Starostwa;
d) przyjmowanie korespondencji do wysyłki i nadawanie jej u operatora pocztowego;
e) prowadzenie rejestrów:
- przesyłek wpływających do Starostwa,
- przesyłek wychodzących ze Starostwa;
f) koordynowanie funkcjonowania Biura Obsługi Klienta ( organizację i tryb działania Biura Obsługi Klienta Starosta określa w zarządzeniu);
g) zapewnienie sprawnej obsługi klienta, a w szczególności:
- udzielanie niezbędnych informacji o sposobie załatwienia sprawy i właściwej do jej załatwienia komórce organizacyjnej Starostwa,
- organizowanie przyjmowania klientów przez Starostę i Wicestarostę,
- prowadzenie kalendarza spotkań Starosty i Wicestarosty,
- kontaktowanie klientów z właściwymi komórkami organizacyjnymi Starostwa lub właściwymi pracownikami;
2) W zakresie spraw pracowniczych, pracownik zatrudniony na Stanowisku do spraw pracowniczych:
a) prowadzi sprawy pracownicze pracowników Starostwa oraz kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu, w tym:
- organizuje nabór na wolne stanowiska urzędnicze;
- prowadzi sprawy związane z nawiązaniem, przebiegiem, zmianą i ustaniem stosunku pracy;
- prowadzi dokumentację związaną ze stosunkiem pracy pracowników Starostwa oraz kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu;
- załatwia sprawy socjalne pracowników Starostwa w zakresie świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Starostwa;
- prowadzi ewidencję czasu pracy pracowników Starostwa;
- wystawia delegacje służbowe oraz prowadzi ich ewidencję;
- koordynuje organizację szkoleń i innych form kształcenia lub doskonalenia zawodowego pracowników Starostwa;
- organizuje okresowe oceny pracowników Starostwa;
- kieruje na wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie;
b) opracowuje projekty:
- Regulaminu pracy,
- regulaminu udzielania świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Starostwa,
- innych dokumentów wewnętrznych regulujących sprawy pracownicze pracowników Starostwa oraz kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu,
- nowelizacji wyżej wymienionych dokumentów.
c) współpracuje z Powiatowym Urzędem Pracy w Mońkach w zakresie organizowania staży, prac interwencyjnych oraz robót publicznych.
3) W zakresie spraw obywatelskich:
a) nadzór nad działalnością stowarzyszeń, w tym:
- przyjmowanie zawiadomienia o rejestracji stowarzyszeń w Krajowym Rejestrze Sądowym;
- prowadzenie zbioru dokumentów stowarzyszeń działających w powiecie;
- gromadzenie odpisów uchwał walnego zebrania członków (zebrania delegatów) stowarzyszenia;
- przyjmowanie od władz stowarzyszenia niezbędnych wyjaśnień;
- występowanie do władz stowarzyszenia o usunięcie nieprawidłowości (prowadzeniu działalności niezgodnej z prawem lub postanowieniami statutu), udzielanie w takiej sytuacji władzom stowarzyszenia ostrzeżenia lub występowanie do sądu rejestrowego o zastosowanie sankcji z w ustawy Prawo o stowarzyszeniach;
- występowanie do sądu rejestrowego o ustanowienie kuratora dla stowarzyszenia, które nie posiada zarządu zdolnego do działań prawnych;
- występowanie do sądu rejestrowego o rozwiązanie stowarzyszenia w przypadkach określonych w ustawie Prawo o stowarzyszeniach;
- prowadzenie ewidencji stowarzyszeń zwykłych;
b) nadzór nad działalnością fundacji, w tym:
- przyjmowanie zawiadomienia o rejestracji fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym;
- prowadzenie zbiorów dokumentów fundacji działających na terenie powiatu;
- występowanie do sądu rejestrowego o uchylenie uchwały zarządu fundacji, rażąco sprzecznej z jej celem albo z postanowieniami statutu fundacji lub z przepisami prawa;
- występowanie do władz fundacji o usunięcie wyżej wymienionych uchybień, lub o dokonanie w takiej sytuacji zmiany zarządu fundacji, a w razie ich nieusunięcia - występuje do sądu rejestrowego o zawieszenie zarządu fundacji i wyznaczenie zarządcy przymusowego;
- zwracanie się do sądu o likwidację fundacji, która osiągnęła cel, dla którego była ustanowiona, lub w razie wyczerpania środków finansowych i majątku fundacji, jeżeli statut fundacji nie przewiduje jej likwidacji lub jego postanowienia w tym przedmiocie nie są wykonywane;
c) świadczenie kombatantom pomocy w przygotowywaniu wniosków o przyznanie w drodze wyjątku emerytur i rent;;
d) realizowanie zadań z ustawy o repatriacji:
- wypłacanie repatriantom oraz przybywającym z nimi członkom najbliższej rodziny jednorazowej pomocy na pokrycie kosztów przejazdu do miejsca osiedlenia się w Rzeczypospolitej Polskiej, na zagospodarowanie i bieżące utrzymanie oraz na pokrycie kosztów związanych z podjęciem nauki przez małoletniego, podlegającego obowiązkowi szkolnemu;
- przyznawanie i wypłacanie pomocy finansowej na częściowe pokrycie poniesionych kosztów związanych z remontem, adaptacją lub wyposażeniem lokalu mieszkalnego w miejscu osiedlenia się na terenie powiatu Monieckiego;
e) realizowanie zadań wynikających z Ustawy Karta Polaka;
f) prowadzenie Biura Rzeczy Znalezionych;
g) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych, w tym:
- wydawanie pozwoleń na sprowadzenie w celu pochowania zwłok i szczątków ludzkich z innego państwa;
- wydawanie decyzji w sprawie przekazania zwłok do celów naukowych uczelni publicznej, prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych;
- powołanie osób właściwych do stwierdzenia zgonu w razie braku lekarza;
- organizowanie przewozu zwłok osób zmarłych lub zabitych w miejscach publicznych do najbliższego prosektorium;
4) W zakresie obsługi administracyjno-biurowej rady, zarządu i komisji rady:
a) przygotowywanie materiałów na sesje Rady, posiedzenia Zarządu i Komisji Rady;
b) doręczanie materiałów radnym i Członkom Zarządu;
c) zapewnienie protokołowania obrad Rady, posiedzeń Zarządu i Komisji Rady;
d) przekazywanie do realizacji odpisów uchwał Rady, Zarządu i wniosków Komisji;
e) przekazywanie uchwał Rady i Zarządu organom nadzoru;
f) przekazywanie aktów prawa miejscowego stanowionych przez Powiat do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego;
g) publikowanie uchwał Rady i Zarządu oraz protokołów z sesji Rady w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa;
h) sporządzanie i prowadzenie dokumentacji związanej z wykonywaniem mandatu radnego;
i) udzielanie radnym pomocy w wykonywaniu mandatu radnego;
j) prowadzenie zbiorów oświadczeń majątkowych osób zobowiązanych do ich składania oraz likwidowanie oświadczeń majątkowych po upływie wymaganego okresu przechowywania;
k) prowadzenie rejestrów:
- aktów prawa miejscowego stanowionych przez Powiat;
- uchwał Rady,
- wniosków i opinii Komisji,
- interpelacji, zapytań i wniosków radnych,
- uchwał Zarządu;
5) W zakresie promocji i ochrony zdrowia:
a) wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia, w szczególności:
- koordynowanie działań zmierzających do zapewnienia mieszkańcom Powiatu równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, w tym:
- - rozpoznawanie potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców powiatu oraz prowadzenie w tej sprawy konsultacji z gminami,
- - opracowywanie, realizacja i ocena efektów programów polityki zdrowotnej,
- - informowanie o programach zdrowotnych realizowanych w powiecie,
- - inicjowanie, wspomaganie i monitorowanie działań lokalnych w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej;
- pobudzanie działań na rzecz indywidualnej i zbiorowej odpowiedzialności za zdrowie i na rzecz ochrony zdrowia;
- podejmowanie innych działań wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych;
- nadzór nad Samodzielnym Publicznym Zakładam Opieki Zdrowotnej (SP ZOZ), dla których Powiat jest podmiotem tworzącym;
- prowadzenie spraw związanych z łączeniem, przekształcaniem, likwidacją, rozszerzeniem lub ograniczeniem działalności SP ZOZ-u, dla których Powiat jest podmiotem tworzącym;
- prowadzenie spraw związanych z nadawaniem i zmianą statutu SP ZOZ-u, dla którego Powiat jest podmiotem tworzącym;
- organizowanie konkursu na stanowisko kierownika zakładu opieki zdrowotnej;
- prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i działalnością rad społecznych SP ZOZ-u, dla którego Powiat jest podmiotem tworzącym;
- przygotowywanie projektów uchwał w sprawie określenia zasad zbywania aktywów trwałych przez SP ZOZ, dla którego Powiat jest podmiotem tworzącym, ich dzierżawy, najmu, użytkowania i użyczenia;
- przygotowywanie projektów uchwał w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie majątku SP ZOZ-u, dla którego Powiat jest podmiotem tworzącym, lub przysługującego mu do niego prawa w formie aportu do spółek oraz na przekazanie majątku fundacji lub stowarzyszeniu, które wykonują działalność inną niż lecznicza;
- przygotowywanie projektów uchwał w sprawie wyrażenia zgody na czynność prawną mająca na celu zmianę wierzyciela SP ZOZ-u, dla którego Powiat jest podmiotem tworzącym;
- występowanie o stwierdzenie nieważności czynności prawnych dotyczących majątku SP ZOZ-u, dla którego Powiat jest podmiotem tworzącym, dokonanych bez wymaganej zgody właściwego organu Powiatu;
- realizacja zadań związanych z przekazywaniem przez Powiat środków finansowych SP ZOZ-om, dla których Powiat jest podmiotem tworzącym oraz nadzór nad ich wydatkowaniem;
- prowadzenie spraw związanych z podjęciem uchwały o zmianie formy organizacyjno-prawnej albo o likwidacji SP ZOZ-u, dla którego Powiat jest podmiotem tworzącym w przypadku niepokrycia przez Zakład ujemnego wyniku finansowego w terminie i w sposób określony w ustawie o prowadzeniu działalności leczniczej;
- analiza wyników kontroli prowadzonych przez Ministra Zdrowia w SP ZOZ-u, dla którego Powiat jest podmiotem tworzącym oraz ich prezentacja organom Powiatu;
- analiza wyników audytu prowadzonego w SP ZOZ, dla którego Powiat jest podmiotem tworzącym oraz gromadzenie i analiza informacji i danych uzyskiwanych od kierownika, dotyczących prowadzonej działalności, w szczególności sytuacji finansowej oraz ich prezentacja organom Powiatu;
- prowadzenie spraw związanych ze wstrzymaniem niezgodnych z prawem działań kierownika SP ZOZ-u, dla którego Powiat jest podmiotem tworzącym;
b) przygotowywanie projektów uchwał Rady w sprawie rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu oraz prowadzi w tej sprawie konsultacje z organami gmin z terenu powiatu.
6) W zakresie oświaty:
a) realizowanie zadań wynikających z ustawy o systemie oświaty i prawa oświatowego, a w szczególności:
- prowadzenie spraw związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych szkół podstawowych specjalnych, gimnazjów specjalnych, szkół ponadpodstawowych w tym z oddziałami integracyjnymi, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego z wyjątkiem szkół i placówek o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym;
- prowadzenie spraw związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, kształcenia ustawicznego, kształcenia praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, placówek artystycznych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodków wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, z wyjątkiem szkół i placówek o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym;
- zapewnianie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, w prowadzonych szkołach i placówkach;
- zapewnienie warunków prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych w szkołach i placówkach, dla których Powiat jest organem prowadzącym;
- przygotowywanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w szkołach i placówkach;
- prowadzenie spraw związanych z działalnością szkół i placówek, dla których Powiat jest organem prowadzącym;
- prowadzenie spraw dotyczących arkuszy organizacji szkół i placówek, dla których Powiat jest organem prowadzącym,
- prowadzenie spraw związanych z zakładaniem szkół i placówek, których prowadzenie nie należy do zadań własnych Powiatu, po zawarciu porozumienia z jednostką samorządu terytorialnego, dla której prowadzenie danego typu szkoły lub placówki jest zadaniem własnym,
- prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem szkół, liczących nie więcej niż 70 uczniów, osobie prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osobie fizycznej,
- realizowanie zadań związanych z zakładaniem i prowadzeniem w ramach zadań własnych publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, zakładów kształcenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych;
- przygotowywanie materiałów w celu ustalenia planu sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych, z uwzględnieniem szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu prowadzonych przez inne organy prowadzące;
- przyjmowanie od organu sprawującego nadzór pedagogiczny zawiadomień o stwierdzeniu istotnych uchybień w działalności szkoły lub placówki oraz koordynacja działań zmierzających do usunięcia tych uchybień;
- przyjmowanie od organu sprawującego nadzór pedagogiczny zaleceń wynikających z czynności nadzorczych tego organu oraz koordynacja działań zmierzających do wykonania tych zaleceń;
- przyjmowanie poleceń organu sprawującego nadzór pedagogiczny nakazujących usunięcie uchybień oraz koordynacja działań zmierzających do usunięcia tych uchybień;
- uzgadnianie z dyrektorami szkół i placówek programów i harmonogramów poprawy efektywności kształcenia i wychowania, w przypadku stwierdzenia przez organ niedostatecznych efektów kształcenia lub wychowania w szkole lub placówce;
- sprawowanie nadzoru nad działalnością szkół i placówek,
- występowanie w sprawach dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych z wnioskami do dyrektora szkoły lub placówki i organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
- prowadzenie spraw związanych z powierzaniem stanowiska dyrektora szkoły lub placówki;
- przygotowywanie projektów opinii w sprawie powierzenia przez dyrektora szkoły stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego oraz odwoływania z tych funkcji;
- prowadzenie spraw związanych z odwołaniem nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze;
- prowadzenie spraw związanych z ustalaniem przez dyrektora szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe zawodów, w których kształci szkoła;
- przygotowywanie projektu aktu założycielskiego i pierwszego statutu tworzonej szkoły lub placówki;
- przygotowywanie materiałów związanych z łączeniem szkół różnego typu oraz placówek w zespół, z włączaniem do zespołu, bądź wyłączaniem z niego niektórych szkół lub placówek oraz z rozwiązaniem zespołu;
- prowadzenie spraw związanych z organizowaniem przez dyrektorów szkół specjalnych oraz publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
- zapewnienie odpowiedniej formy kształcenia dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
- kierowanie dzieci do szkół specjalnych lub młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno- wychowawczych oraz specjalnych ośrodków wychowawczych dla dzieci i młodzieży, odpowiednich ze względu na rodzaj niepełnosprawności, jeżeli Powiat nie prowadzi takiej szkoły lub ośrodka;
- prowadzenie spraw związanych z organizowaniem przez dyrektorów szkół indywidualnego nauczania dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie takiego nauczania;
- przygotowywanie materiałów w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji szkołom i placówkom publicznym, których prowadzenie należy do zadań powiatu, prowadzonym przez organy i podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych;
- prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych;
- wydawanie zaświadczeń o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych
- przyjmowanie od osób prowadzących szkoły lub placówki niepubliczne zawiadomień o zamiarze i przyczynach ich likwidacji;
- prowadzenie spraw związanych z nadawaniem i cofaniem szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej;
- przygotowywanie materiałów w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji szkołom i placówkom niepublicznym oraz szkołom niepublicznym, posiadającym uprawnienia szkół publicznych;
- opracowywanie projektów powiatowych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży, a także prowadzenie spraw związanych z ich realizacją;
- przygotowywanie materiałów w celu ustalenia odpłatności za naukę cudzoziemca w szkole, przedłużenia terminu wniesienia opłaty, wyrażenia zgody na wniesienie jej w dwóch ratach, obniżenia lub zwolnienia z opłaty;
- przyjmowanie od dyrektora szkoły informacji o liczbie cudzoziemców korzystających z nauki na warunkach dotyczących obywateli polskich oraz na warunkach odpłatności oraz przekazywanie zbiorczej informacji w tym zakresie właściwemu kuratorowi oświaty i właściwemu ministrowi;
- prowadzenie sprawy związanej z wyrażaniem zgody na zatrudnienie w szkole nauczyciela nie będącego obywatelem polskim;
b) z ustawy Karta Nauczyciela:
- dokonywanie, w porozumieniu z organem prowadzącym nadzór pedagogiczny, oceny pracy dyrektora szkoły lub nauczyciela, któremu powierzono pełnienie obowiązków dyrektora;
- przygotowywanie projektów porozumień ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli w sprawie zasad współdziałania w dziedzinie oświaty i wychowania;
- prowadzenie spraw związanych z nadawaniem nauczycielom kontraktowym stopnia nauczyciela mianowanego;
- prowadzenie rejestru wydawanych zaświadczeń o zdaniu egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego;
- prowadzenie spraw związanych z przenoszeniem nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania do szkoły, w której zaistniała konieczność zapewnienia obsady na stanowisku nauczyciela z wymaganymi kwalifikacjami, odpowiadającymi potrzebom programowym szkoły;
- nakładanie na nauczyciela obowiązku podjęcia pracy w innej szkole lub szkołach, w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin;
- opracowywanie projektu regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach, dla których Powiat jest organem prowadzącym;
- analizowanie poniesionych wydatków na wynagrodzenie nauczycieli w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń oraz średniorocznej struktury zatrudnienia na poszczególnych stopniach awansu;
- sporządzanie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach, dla których Powiat jest organem prowadzącym;
- przygotowywanie projektów uchwał w sprawie określenia:
- zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego,
- zasad udzielania i rozmiar zniżek oraz zwolnień od obowiązku realizacji zajęć, przysługujących dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole,
- tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy Karta Nauczyciela, nauczycieli szkół zaocznych, nauczycieli w systemie kształcenia na odległość, nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin, pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych prowadzących zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym i w systemie kształcenia na odległość;
- wyrażanie zgody na obniżenie przez dyrektora szkoły lub placówki tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć;
- przygotowywanie materiałów w sprawie ustalenia kryteriów i trybu przyznawania ze środków budżetu Powiatu nagród dla nauczycieli za osiągnięcia w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej, pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz realizacji innych zadań statutowych szkoły oraz sposobu podziału środków na nagrody i trybu zgłaszania kandydatów do tych nagród;
- wskazywanie, w przypadku likwidacji szkoły prowadzonej przez Powiat, innej szkoły, w której będzie naliczany odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na każdego nauczyciela będącego emerytem lub rencistą zlikwidowanej szkoły;
- występowanie w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone;
- prowadzenie spraw związanych z podziałem środków z budżetu Powiatu na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz doradztwa metodycznego;
- przygotowywanie propozycji dotyczących podziału środków z budżetu Powiatu z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli oraz nauczycieli po przejściu na emeryturę lub rentę korzystających z opieki zdrowotnej.
c) w zakresie systemu informacji oświatowej:
- prowadzenie baz danych oświatowych;
- przekazywanie danych z prowadzonych przez siebie baz danych oświatowych właściwemu kuratorowi oświaty;
- sprawdzanie kompletności i poprawności danych przekazywanych z innych baz danych oświatowych,
- wydawanie, cofanie i przedłużanie upoważnień do dostępu do bazy danych systemu informacji oświatowej dyrektorom i pracownikom szkół i placówek prowadzonych i dotowanych przez Powiat;
7) W zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego - zapewnienie obsługi Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
8) W zakresie obrony cywilnej i spraw obronnych:
a) opracowywanie i aktualizacja planu działania w zakresie OC Powiatu i uzgadnianie gminnych planów działania w zakresie obrony cywilnej,
b) tworzenie formacji OC,
c) organizowanie szkoleń i ćwiczeń z zakresu OC oraz ich dokumentacja,
d) zapewnienie warunków technicznych i organizacyjnych dla koordynacji działania formacji OC,
e) realizacja zarządzeń i wytycznych Szefa Obrony Cywilnej Województwa;
f) prowadzenie magazynu sprzętu OC,
g) opracowywanie i aktualizacja planu dystrybucji preparatów jodowych dla ludności Powiatu,
h) planowanie, organizowanie i realizacja przedsięwzięć zapewniających wykonywanie zadań związanych z kierowaniem bezpieczeństwem narodowym w czasie pokoju, w razie wewnętrznego lub zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, a także w czasie wojny, w szczególności,
- opracowanie Planu Operacyjnego Funkcjonowania Powiatu oraz jego realizacja;
- organizowanie szkoleń obronnych,
- przygotowanie głównego stanowiska kierowania Starosty,
- prowadzenie spraw związanych z organizacją kwalifikacji wojskowej,
- prowadzenie spraw związanych z reklamowaniem osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej po ogłoszeniu mobilizacji i w czasie wojny,
- organizowanie akcji kurierskiej,
- wykonywanie zadań związanych z przygotowaniem publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa,
- realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej;
9) W zakresie zarządzania kryzysowego:
a) prowadzenie działań związanych z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożenia na terenie powiatu,
b) zapewnienie warunków technicznych i organizacyjnych do realizacji zadań z zakresu planowania cywilnego,
c) prowadzenie działań związanych z zarządzaniem, organizowaniem i prowadzeniem szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia,
d) zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym i współdziałanie w tym zakresie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
e) organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,
f) prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i określaniem trybu pracy Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz obsługa administracyjna PZZK;
g) prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i określaniem trybu pracy Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz obsługa administracyjna PCZK;
h) gromadzenie i przetwarzanie danych niezbędnych do realizacji zadań w zakresie zarządzania kryzysowego,
i) informowanie o wystąpieniu zagrożenia,
j) koordynowanie i nadzorowanie działań prowadzonych w celu zapobiegania skutkom klęski żywiołowej;
10) W zakresie kultury:
a) umieszczanie na zabytkach nieruchomych odpowiednich znaków lub zapisów,
b) przyjmowanie informacji od osób prowadzących roboty budowlane i ziemne w razie ujawnienia przedmiotu, który posiada cechy zabytku,
c) zawiadamianie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wykopalisku lub znalezisku archeologicznym,
d) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem działalności kulturalnej oraz tworzeniem powiatowych instytucji kultury,
e) podejmowanie działań zapewniających rozwój twórczości artystycznej, otaczanie opieką amatorskiego ruchu artystycznego,
f) załatwianie spraw związanych z prowadzeniem powiatowych instytucji kultury,
g) załatwianie spraw związanych z organizowaniem i prowadzeniem bibliotek publicznych,
h) ustalanie założeń programowo - artystycznych imprez kulturalnych o zasięgu powiatowym oraz nadzorowanie ich organizacji,
i) prowadzenie spraw związanych z rozwojem życia kulturalnego powiatu w sferze organizacyjno-prawnej, finansowej i kadrowej, prowadzenie rejestru powiatowych instytucji kultury,
j) współdziałanie w organizacji świąt państwowych, narodowych i religijnych oraz innych uroczystości, imprez artystycznych i rozrywkowych,
k) organizowanie na terenie Powiatu obchodów rocznic związanych z walkami o niepodległość i ofiarami wojny oraz okresu powojennego;
l) realizowanie zadań z zakresu współpracy z organizacjami pozarządowymi a w szczególności:
- przygotowywanie projektu uchwały Rady w sprawie konsultowania z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
- opracowywanie projektu programu współpracy Powiatu z organizacjami pozarządowymi oraz koordynacja i nadzór nad jego realizacją;
- przygotowywanie projektów rocznych sprawozdań Zarządu z realizacji programu współpracy Powiatu z organizacjami pozarządowymi;
11) W zakresie sportu i turystyki:
a) tworzenie warunków prawno-organizacyjnych i ekonomicznych dla rozwoju kultury fizycznej,
b) prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych,
c) prowadzenie działalności związanej ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością stowarzyszeń kultury fizycznej oraz związków sportowych,
d) organizowanie działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej oraz tworzenie odpowiednich warunków materialno-technicznych dla jej rozwoju, w tym:
e) popularyzacja walorów rekreacji ruchowej,
f) organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych,
g) szkolenie kadry instruktorów i kierowanie ich do prowadzenia zajęć rekreacyjnych,
h) tworzenie utrzymywanie i udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej,
i) wytyczanie i utrzymywanie szlaków turystycznych,
j) współpraca ze stowarzyszeniami, organizacjami i przedsiębiorstwami turystycznymi w kraju i za granicą,
k) współpraca z Polonią i Polakami za granicą w zakresie turystyki,
l) współpraca w zakresie rozwoju agroturystyki,
m) opracowywanie kalendarza imprez sportowych i związanych z propagowaniem kultury fizycznej, wspieranych przez Powiat lub objętych patronatem;
12) W zakresie spraw dotyczących kultury fizycznej:
a) prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych oraz klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej, mających siedzibę na terenie Powiatu,
b) nadzór nad stowarzyszeniami kultury fizycznej, w tym nad uczniowskimi klubami sportowymi oraz wykonywanie czynności rejestrowych,
c) współdziałanie ze stowarzyszeniami kultury fizycznej, w tym realizacja zadań na rzecz pożytku publicznego,
d) prowadzenie spraw związanych z wychowaniem fizycznym i sportem w szkołach,
e) propagowanie i upowszechnianie masowego ruchu sportowego;
13) W zakresie promocji powiatu:
a) opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów promocyjno-informacyjnych o powiecie oraz prowadzenie strony internetowej starostwa powiatowego,
b) koordynowanie działań związanych z współpracą zagraniczną,
c) organizacja lub współorganizacja przedsięwzięć o charakterze promocyjnym i okolicznościowym,
d) tworzenie i realizacja polityki informacyjnej Powiatu, w tym przygotowywanie bieżącego serwisu informacyjnego do mediów,
e) współdziałanie z przedstawicielami środków masowego przekazu,
f) współpraca z samorządami i organizacjami pozarządowymi przy realizacji wspólnych projektów na rzecz promocji i rozwoju Powiatu, współfinansowanych z funduszy krajowych i zagranicznych,
g) koordynacja współpracy ze związkami i stowarzyszeniami, których członkiem jest Powiat,
h) podejmowanie działań na rzecz upowszechniania i organizacji turystyki na terenie Powiatu,
i) koordynacja działań w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi,
j) prowadzenie i aktualizacja strony internetowej Powiatu,
k) prowadzenie spraw z zakresu Pełnomocnika ds. społeczeństwa informacyjnego,
l) prowadzenie spraw związanych z herbem i logo Powiatu,
m) przygotowywanie na potrzeby Starosty listów gratulacyjnych,
n) prowadzenie spraw związanych ze współpracą międzynarodową;
14) W zakresie rozwoju powiatu i aktywizacji rynku pracy:
a) opracowywanie materiałów w zakresie kompleksowego programowania i ustalania dokumentów programowych w zakresie rozwoju powiatu,
b) aktualizacja dokumentów planistycznych,
c) współpraca z Wydziałem Finansowym w zakresie opracowania Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu w części dotyczącej projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych,
d) stały monitoring źródeł funduszy europejskich i krajowych, których potencjalnym beneficjentem może zostać Powiat i jego jednostki,
e) przygotowanie dokumentów aplikacyjnych o dofinansowanie projektów z funduszy zewnętrznych,
f) obsługa realizowanych projektów w zakresie dofinasowania,
g) monitorowanie trwałości projektów dofinansowanych ze źródeł zewnętrznych,
h) sporządzanie sprawozdawczości z realizowanych projektów,
i) monitorowanie realizacji zadań zawartych w planach rozwoju oraz innych dokumentach programowych Powiatu, określonych w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz sprawozdawczość w tym zakresie.
j) współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w Mońkach w zakresie polityki rynku pracy, w szczególności w przygotowania i realizacji programów i projektów dotyczących promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej oraz w zakresie prowadzenia analiz społeczno-ekonomicznych dotyczących sytuacji na rynku pracy.
15) Na stanowisku informatyka:
a) zarządzanie jako administrator siecią komputerową Starostwa oraz planowanie i koordynacja jej rozbudowy;
b) nadzorowanie działania elektronicznej skrzynki podawczej, w szczególności w zakresie jej zgodności ze standardami określonymi na ePUAP,
c) administrowanie systemem Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją w Starostwie,
d) wykonywanie i zabezpieczanie kopii bezpieczeństwa danych z serwerów Starostwa;
e) zarządzanie prawami dostępu do baz danych i danych oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie,
f) koordynowanie i nadzorowanie działania zabezpieczającego systemy teleinformatyczne Starostwa, bazy danych oraz dane przed nieuprawnionym dostępem, nielegalnym ujawnieniem lub pozyskaniem, a także ich nieuprawnioną modyfikacją, uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą,
g) koordynowanie działań związanych z audytem oprogramowania,
h) prowadzenie polityki licencyjnej Starostwa,
i) zarządzanie uprawnieniami pracowników Starostwa wynikającymi z kwalifikowanego podpisu elektronicznego i podpisu elektronicznego,
j) opracowywanie planów komputeryzacji i informatyzacji Starostwa, aktualizowanie ich i realizowania,
k) koordynowanie i nadzorowanie wdrożenia w Starostwie systemów teleinformatycznych lub ich aktualizacja,
l) planowanie i koordynowanie zakupów sprzętu teleinformatycznego dla potrzeb Starostwa;
m) planowanie i koordynowanie zakupów programów komputerowych i innych narzędzi informatycznych dla potrzeb Starostwa,
n) obsługa informatyczna z bieżącą aktualizacją strony internetowej Starostwa,
o) prowadzenie, koordynowanie i nadzorowanie obsługi wyborów w systemie teleinformatycznym.
16) W zakresie administracyjno-gospodarczym:
a) prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo-technicznym oraz konserwacją wyposażenia Starostwa,
b) prowadzenie archiwum Starostwa,
c) zabezpieczenie łączności telefonicznej, teleksowej i alarmowej,
d) zabezpieczanie przestrzegania w starostwie przepisów dotyczących porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
e) załatwianie całokształtu spraw związanych z pieczęciami urzędowymi, nagłówkowymi i tablicami,
f) zabezpieczenie informacji wizualnej dla interesantów,
g) zapewnienie obsługi w zakresie obowiązków konserwatora i sprzątaczki;
17) W zakresie obsługi prawnej organów powiatu i pracowników Starostwa w zakresie niezastrzeżonym w Regulaminie i przepisach odrębnych dla Radcy Prawnego:
a) koordynowanie legislacji w Starostwie w zakresie:
- opracowywanie projektów uchwał Rady,
- opracowywanie projektów uchwał Zarządu,
- opracowywanie projektów zarządzeń Starosty,
b) opracowywanie innych aktów prawnych, w szczególności regulujących strukturę i zasady działania Starostwa i jego komórek organizacyjnych;
c) opracowywanie projektu regulaminu organizacyjnego Starostwa i jego nowelizacji;
d) opracowywanie projektów uchwał Rady i Zarządu, zarządzeń Starosty, porozumień i umów w sprawach, których załatwiania Regulamin nie zastrzega dla innych komórek organizacyjnych Starostwa oraz które nie mają charakteru lub znaczenia uzasadniającego ich sporządzenie przez Radcę Prawnego;
18) W zakresie skarg, wniosków i funkcjonowania starostwa:
a) koordynacja załatwiania skarg i wniosków;
b) prowadzenie sprawozdawczości i analiz;
19) Organizacji nieodpłatnej pomocy prawnej przysługującej osobom określonym w odrębnych przepisach, a w tym zakresie:
a) przygotowywanie projektów porozumień zawieranych przez Powiat z gminami określających gminne lub powiatowe lokale, w których będą usytuowane punkty nieodpłatnej pomocy prawnej oraz harmonogram jej udzielania;
b) przygotowywanie projektów zarządzeń Starosty określających powiatowe lokale, w których będą usytuowane punkty nieodpłatnej pomocy prawnej oraz harmonogram jej udzielania;
c) przygotowywanie projektów porozumień zawieranych przez Powiat z Okręgową Radą Adwokacką w Białymstoku oraz Okręgową Izbą Radców Prawnych w Białymstoku w sprawie liczby i imiennego wskazania wyznaczonych adwokatów, radców prawnych oraz ich zastępców, którzy będą udzielać nieodpłatnej pomocy prawnej na obszarze powiatu, zasad ich wynagradzania oraz zasad wykorzystania urządzeń technicznych w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej;
d) przygotowywanie projektów umów zawieranych przez Powiat z adwokatami oraz radcami prawnymi wyznaczonymi do udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej;
e) przeprowadzanie otwartych konkursów ofert na powierzenie prowadzenia punktów nieodpłatnej pomocy prawnej organizacjom pozarządowym;
f) przekazywanie Ministrowi Sprawiedliwości oraz właściwemu wojewodzie zbiorczej informacji o wykonaniu przedmiotowego zadania.
20) Wydział ponadto:
a) nadzoruje stosowanie instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt;
b) koordynuje przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków;
c) zapewnia ogłaszanie przepisów porządkowych w drodze obwieszczeń, a także w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie powiatu lub w środkach masowego przekazu;
d) prowadzi rejestry:
- rejestr umów;
- Zarządzeń Starosty,
- upoważnień i pełnomocnictw;
e) prowadzi zbiory:
- porozumień w sprawie wykonywania zadań publicznych zawartych z organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego,
- statutów i regulaminów organizacyjnych jednostek organizacyjnych Powiatu;
- sprawozdań z audytu wewnętrznego;
- dokumentów z kontroli: - wewnętrznej, - prowadzonej przez pracowników Starostwa w jednostkach organizacyjnych Powiatu, - zewnętrznej - prowadzonej w Starostwie i w jednostkach organizacyjnych Powiatu przez NIK, RIO i inne organy kontroli;
f) zapewnia zainteresowanym wgląd w powszechnie obowiązujące akty prawne;
g) prowadzi Biuletyn Informacji Publicznej Starostwa w zakresie nie zastrzeżonym dla innych komórek organizacyjnych Starostwa.
21) Wydział wykonuje zadania związane z nadzorem nad Powiatowym Urzędem Pracy w Mońkach, w zakresie określonym w przepisach szczególnych.
22) Wykonywanie zadań i obowiązków związanych z prowadzeniem archiwum zakładowego Starostwa:
a) przyjmowanie do archiwum zakładowego dokumentacji archiwalnej z komórek organizacyjnych Starostwa,
b) przejmowanie dokumentacji po państwowych i samorządowych jednostkach organizacyjnych, których działalność ustała i które nie mają następcy prawnego oraz dla których organem założycielskim lub sprawującym nadzór są organy Powiatu,
c) przechowywanie i zabezpieczanie dokumentacji archiwalnej w archiwum zakładowym;
d) prowadzenie ewidencji archiwum zakładowego,
e) udostępnianie akt i innej dokumentacji przechowywanej w archiwum zakładowym do celów służbowych i naukowych, zgodnie z odrębnymi przepisami,
f) brakowanie i likwidacja dokumentacji niearchiwalnej,
g) przekazywanie materiałów archiwalnych do Archiwum Państwowego,
h) składanie sprawozdań rocznych z działalności archiwum zakładowego.
Metryka strony